Škampi

pecene-skampe

Škampi su sitni morski plodovi, koji su omiljeni mnogima, a ujedno je ova vrsta nalik rakovima najpoznatija morska hrana.

Čvrsto, poluprovidno meso svežih škampa može biti različite boje u zavisnosti od same vrste. Može biti roze, sive, braonkaste ili žute boje. Ako se termički obradi, meso škampa postaje bež, krem ili roze boje.

U svetu se gaji oko 300 vrsta škampa, a svaka vrsta od tih 300 ima svoje podvrste. Najrasprostranjenije su kraljevski škampi, a od skoro postaju sve popularnije i tigraste, koje se najviše konzumiraju u Aziji.

Ljudi su počeli da konzumiraju škampe kao hranu otkad su se one pojavile, a to znači otkad se zna za njih.

Škampi su dostupni skoro u celom svetu. Iako ih većina država veštački gaji, najveći deo proizvodnje pripada SAD, Južnoj i Centralnoj Americi, Japanu, Tajlandu i Tajvanu.

dinstane-skampe

Sastav škampa

Škampi su veoma bogati mineralnim materijama i vitaminima. Sadže vitamine B grupe, pritom ne sadrže nikakve masti, ali zato sadrže dosta proteina. U škampima ima velikih količina kalcijuma, kalijuma, joda i cinka. Bogati su i vitaminom E, koji sprečava starenje ćelija.

U 100 g škampa ima 0. 3 g masti, 18 g proteina i 75 kalorija.

Odabir i čuvanje škampa

- Sveži škampi imaju čvrsto telo i nemaju tragova crnih mrlji na ljušturi. Ako kupujete sveže škampe, dobro je da znate da mogu trajati samo dva dana

- Ako planirate da spreate škampe ubuduće, preporučljivo je da vaš izbor budu zamrznuti škampi. U zamrzivaču se mogu čuvati nekoliko nedelja.

- Miris škampa je dobar pokazatelj da li su škampi sveži. Ako su zaista sveži, onda to treba da pokazuje njihova blaga aroma slane vode.

- Koje gd morske plodove da čuvate, uvek trebate biti pažljivi sa njima, jer se mogu lako pokvariti.

skampe

Škampi u kuhinji

Škampi imaju par antena, četiri para nogu i rep, pomoću kojih se kreću po morskom dnu. Jedini deo koji se jede je mišićni do ispod repa, koji ostane kada se ukloni glava, gornji deo tela, noge i antene.

Škampi se smatraju morskim delikatesom, pa im je cena malo viša. Mou se konzumirati na razne načine - kuvani, pečeni na roštilju, dinstani ili prženi. Daju bogatiji ukus mnogim salatama, odlično se slažu sa pirinčem, čorbama i raznim laganim predjelima. Pri kuvanju zahtevaju posebnu pažnju kako se ne bi prekuvali, jer im meso onda postaje tvrdo, pa samim tim i bezukusno.

Kada su zamrznuti, škampe nije potrebno mnogo odmrzavati - potrebno ih je samo staviti u vruću vodu. Gotovi škampi isplivavaju na površinu nakon 8 - 10 minuta. Zamrznuti kuvani škampi se kuvaju najviše 3 minuta. Najrasprostranjeniji način konzumacije škampa je kuvanje od 5 do 7 minuta i serviranje sa Koktel sosom.

Ukus škampa se odlično slaže sa belim lukom, maslinovim uljem i vinom. Prženi škampi su veoma ukusni, ali treba voditi računa da se pri pripremi ne preprže.

Koristi od škampa

- Škampi su korisni za zdravlje kardiovaskularnog sistema. Samo konzumacijom 120 g škampa ćete svom organizmu obezbediti 28.2% potrebne doze vitamina B12. Vitamin B12 je jedan od nutrijenata koji su neophodni za održavanje nivoa homocisteina - molekula, koji ima sposobnost da direktno ugrožava zidove krvnih sudova, pa je i stepen verovatnoće za kardiovaskularna oboljenja mnogo veći.

- Škampi čuvaju od fatalne srčane aritmije. Zdrav način ishrane, koji podrazumeva najmanje 300 g unosa ribe koja je bogata omega-3 kiselinama nedeljno (škampi su veoma dobar izvor omega-3), poboljšava električne impulse srčanih ćelija, pa na taj način se i organizam štiti od srčane aritmije.

kuvane-skampe

- Pomažu u sprečavanju i kontroli visokog krvnog pritiska. Osobe koje konzumiraju u velikim količinama namirnice bogate omega - 3 masnim kiselinama (kao što su škampi) imaju niži pritisak.

- Zahvaljujući prisustvu selena i omega-3 masnih kiselina, škampi čuvaju od raka. Veoma su bogat izvornik selena i sa samo 12 g obezbeđuju organizmu 64.2% dnevne doze ovog mikrominerala.

- Škampi štite i od Alchajmerove bolesti i drugih sličnih bolesti, koje se sreću kod starije populacije. Niz istraživanja je dokazalo da konzumacija ribe, koja je bogata omega - 3 kiselinama, DHA -om (docosahexaenoic acid) i EPA - om (eicosapentaenoic acid), pomaže kod Alchajmera - bolesti koja je sve češća. Zato, ako hoćete da sačuvate pamćenje, konzumirajte hladnovodnu ribu, bogatu omega - 3 masnim kiselinama, i to najmanje 3 puta sedmično.

- Ishrana bogata omega - 3 masnim kiselinama poboljšava raspoloženje i štiti od depresije. Kako biste se sačuvali od depresije i da poboljšate svoje raspoloženje, jedite šaku lešnika dnevno i najmanje tri puta sedmično jednu porciju hladnovodne ribe ( to mogu biti škampi).

Štetnost škampa

Iako se alergijske rekacije mogu javiti nakon konzumacije bilo koje vrste hrane, poznato je da je neka vrsta namirnica više izaziva alergijske reakcije od ostalih. Oko 90% alergija koje se dovode u vezi sa namirnicama su povezuju sa 8 vrsta namirnica: koštunjavo voće, riba, razne vrste rakova (uključujući i škampe), kravlje mleko, kokošja jaja, proizvodi od soje, kikiriki i pšenica.

Škampi su jedna od malo namirnica koje sadrže purine - prirodne supstance koje se nalaze u biljkama, životinjama i telu čoveka. Iz tog razloga, osobe koje imaju probleme sa količinom purina trebalo bi da izbegavaju konzumaciju škampa u većim količinama.

Komentari

Pošalji
0
Ukupno glasalo: 0
5 0
4 0
3 0
2 0
1 0
Oceni:

Popularni članci danas

Povezani recepti