Proso

Proso

Proso /Panucum sp./ je jednogodišnja biljka, koja po spoljašnjim karakteristikama dosta podseća na kukuruz. Može dostići visinu od 40 cm do 2 m, u zavisnosti od vrste.

Iako su prva asocijacija na proso njegova zrna koja se daju pticama, ova biljka nema samo tu primenu. Kremaste strukture, kao ispasiran krompir ili u zrnu, kao pirinač, proso je ukusna žitarica koja se može dodavati raznim namirnicama. Kao i većina žitarica, i ova biljka je u prodavnicama dostupna tokom cele godine.

Proso su mala okrugla zrna, koja mogu biti bele, sive, žute ili crvene boje. U prodavnicama se najčešće može naći u obliku zrna, oljušteno, ili u obliku kus-kusa, koji se pravi od zgnječenih zrna prosa.

Smatra se da proso dolaz iz Severne Afrike, tačnije iz Etiopije, gde se konzumiralo još od davnina. Danas je to jedna od najvažnijih namirnica u Africi, gde se od nega proizvodi hleb poznatiji sa nazivom - inijera.

Još od davnina se proso koristi u Aziji, Indiji, a u srednjem veku ostaje popularno i u Evropi, posebno u istočnim delovima.

Danas su vodeći proizvođači prosa Indija, KIna i Nigerija.

U suštini, proso predstavlja seme, a ne zrno, ali pošto ga ovde posmatramo iz kulinarskog ugla, reći ćemo da je zrno. Reč "proso" se koristi za razne vrste zrna, gde neke od njih i ne pripadaju istoj porodici. Vrste prosa koje mi konzumiramo uglavnom pripadaju porodicama koje imaju latinski naziv Panicum miliaceuem ili Setaria italica. Budući da proso ne sadrži gluten, on je odlična alternativa za osobe koje su alergične na ovaj sastojak.

Sastav prosa

Proso je veoma bogao vitaminima A, E, B1, B2, PP, a od minerala u najvećim količinama ima silicijuma, kalijuma, magnezijuma i fosfora. Proso sadrži i velike količine vlakana, skroba, glukoze, masti koje brzo oksidiraju. U prosu ima i bakra, nikla, cinka i joda.

Kuvanje prosa

100 g kaše prosa, ako se pripremi bez vode i drugih dodataka, ima 11. 33 g belačevina; 3.07 g masti; 69.23 g ugljenih hidrata; 0.33 g vode.

Odabir i čuvanje prosa

Proso se može naći u celom zrnu ili izlomljenom obliku. Kao i druge namirnice kad kupujemo zapakovane, trebalo bi da se uverimo da li je pakovanje dobro zatvoreno i da li ima vlage.

Proso čuvajte dobro zatvoreno u posudi na hladnom, suvom i tamnom mestu, gde se može čuvati i do nekoliko meseci.

Proso u kulinarstvu

Kao i ostale zrnaste namirnice, tako i proso-treba ga dobro oprati i očistiti od kamenčića.

- Na jednu šolju prosa se sipaju dve i po šolje vode.

- Kada se proso stavi u vodu i ona provri, vatra se smanjuje, šerpa se poklapa i ostavlja se još 25 minuta na niskoj temperaturi.

- Ako želite da proso bude kremasto, dodajte malo vode i mešajte.

- Dobijeno proso se može poslužiti kao kaša za doručak, u koju možete dodati omiljene orašaste plodove ili neko drugo voće.

Kod nas se proso koristi za pripremu tradicionalne boze.

Treba znati da što je proso više žuto kada se samelje, to je više ukusno i pitko. Sa prosom se pripremaju razne supe, čorbe, kaše sa povrćem i deserti.

Koristi od prosa

- Štiti srce. Magnezijum koji se nalazi u prosu smanjuje rizik od astme i česte napade migrene. osim toga, snižava visok krvi pritisak, pa na taj način smanjuje i rizi od srčanog udara, posebno kod osoba sa aterosklerozom ili srčanh problema prouzrokovanim dijabetesom.

- Izgrađuje i obnavlja tkiva u telu. Fosfor, koji se nalazi u prosu, ima važnu ulogu u strukturi svake ćelije u čovekovom telu. On je važna komponenta nukleinske kiseline, koja je gradivna jedinica genetskog koda.

Zrna prosa

- Proso i druge zrnaste kulture smanjuju rizik od pojave dijabetesa tipa 2. Proso i druge zrnaste kulture su bogat izvor magnezujima - mineral, koji deluje udruženo sa 300 enzima, uključujuči i te koji učestvuju u sekreciji glukoze i inslina.

- Štiti od pojave kamena u žuči.

Unos namirnica koje su bogate nerastvorljivim vlaknima, a tu spada i proso, može biti od koristi ženama tako što ih štiti od pojave kamena u žuči. Kako su pokazala istraživanja, žene koje su konzumirale namirnice bogate vlaknima, imale su smanjen rizik od pojave kamena za 13%.

- Vlakna u integralnim namirnicama i voću čuvaju od pojave raka grudi. Utvrđeno je da ishrana bogata vlaknima i voćem može značajno doprineti da se telo zaštiti od pojave raka grudi u preiodu nakon menopauze. Istraživanja su pokazala da unosom namirnica koje su bogate vlaknima, rizik od raka grudi opada za 52%.

- Integralne namirnice zajedno sa ribom deluju kao jaka zaštita od dečije astme. Prema sprovedenim istraživanjima, ove namirnice mogu smanjiti rizik od dečije astme za 50%.

- Značajno pomaže u zaštiti kardiovaskularnog sistema kod žena nakon menopauze. Unos integralnih namirnica kakva je i proso se peporučuje najmanje 6 puta sedmično kod žena nakon menopauze, koje imaju visok nivo holesterola, visok krvi pritisak ili naznake kardiovaskularnik oboljenja.

- Štiti od srčane insufijencije. Istraživanje sprovedeno u SAD kaže da je insufijencija srca glavni razlog za hospitalizaciju starijeg stanovništva. Pokazalo se rizik od surčane insufijencije kod osoba koje svakodnevno uzimaju doručak od integralnih namirnica smanjuje za 29%.

Komentari

Pošalji
3
Ukupno glasalo: 1
5 0
4 0
3 1
2 0
1 0
Oceni:

Popularni članci danas