Pistaći

Шам фъстък

Pistać /Pistacia vera/ predstavlja nisko žbunasto drvo, karakteristično za predele Zapadnog Avganistana, Irana i Turkmenistana. Pistać je jedno od najstarijih orašastih voća, poznatih čovečanstvu. Prvi podaci o njima su otkriveni na teritoriji Sirije i Irana, a nakon toga i Grčke i drugih evropskih zemalja.

Danas se gaji u Grčkoj, Španiji, Iranu, SAD-u, Turskoj, Aziji, Australiji. Približno jedna polovina na svetskom tržištu dolazi iz Turske.

Drvo dostiže visinu do 10 m. Pustinjska je biljka, i odlikuje se visokom tolerantnošću na slano zemljište. Otporno je na temperaturne promene. Plod je tvrda beličasta koštica, koja sadrži izduženu voćku, pogodnu za konzumaciju. Voće ima spoljašnju kožicu boje sleza i svetlozeleno jezgro.

Pistaći se nagomilavaju u grozdove po drvetu. Kada plod sazri, koštica voća puca uz karakteristična zvuk. Bere se noću, jer danju drvo ispušta etarska ulja, od kojih se dobija vrtoglavica. Na svake dve godine, drvo daje srednje oko 50 kg orašastog voća.

Sastav pistaća

Пресен Шам фъстък

Prema mnogim stručnjacima, pistać je najkaloričnije orašasto voće. Odlikuje se visokim sadržajem vitamina, aminokiselina i mineralnih supstanci. Voće sadrži 55-60% masti, među kojima preovlađuju nezasićene masne kiseline, i između 18-25% belančevina. Pistać je izuzetno bogat vitaminom E - jakim prirodnim antioksidantom.

Odličan je izvor fosfora i vitamina B1. Sadržaj vitamina B6 je isti, kao u goveđoj džigerici. Pistać pripada grupi proizvoda sa najvišom antioksidantnom vrednošću. On je i jedino orašasto voće, koje sadrži u velikim količinama lutein i zeaksantin - supstance, koje poboljšavaju vid.

Izbor i čuvanje pistaća

Kupujte samo dobro upakovano voće, na čijoj su nalepnici jasno naznačeni proizvođač i rok upotrebe. Kao i svo drugo orašasto voće, i pistać iziskuje pravilno čuvanje.

Zbog postojanja visokih količina masti, svako zagrevanje je pretpostavka za užeglost i razvitak gljivica. Pistać treba čuvati na hladnom i provetrivom mestu, daleko od preke sunčeve svetlosti i vlage. Neki kuvari preporučuju da se pistaći, nakon otvaranja, čuva u frižideru.

Сладкиш с шам фъстък

Upotreba pistaća u kulinarstvu

U kulinarstvu se pistaći koristi više od 2500 godina. Na Starom Istoku su ga, na primer, smatrali simbolom bogatstva i uspeha. Danas se u celom svetu jela sa pistaćima smatraju elitnim. U Stokholmu, na primer, laureati za Nobelovu nagradu se služe sladoledom sa pistaćima.

Pistaći se koristi za pripremu netradicionalnih jela i neobičnih kombinacija ukusa. Koristi se za pripremu slatkiša, sladoleda i drugih prehrambenih proizvoda.

Dodaje se u čokolade i bombone. Pistać obogaćuje ukus piletine, svinjetine, pačetine i krem-supa. U mlevenom obliku se dodaje u torte, kolače, kremove i jela od mesa. U elitnim restoranima se, uz šampanjac i sveža desertna vina, servira pečen pistaći sa sokom od limuna.

Koristi od pistaća

Zahvaljujući visokim hranljivim vrednostima, pistać se preporučuje za regeneraciju izmorenih organizama. Voće je korisno kod intenzivnih psihičkih i fizičkih napora, jer uklanja umor i podiže samopouzdanje. Izuzetno blagotvorno utiče na mozak.

Ядки Шам фъстък

Poboljšava rad kardiovaskularnog sistema, uklanja ubrzan srčani ritam, i smanjuje predispoziciju za bolesti srca. Redovnom konzumacijom pistaća se poboljšava rad jetre. Pistać pomaže u lečenju žutice, uklanja stomačne i grčeve jetre, leči anemiju i jača potenciju. Koristan je kod bolesti disajnog sistema.

Opšte mišljenje je da se nivoi holesterola održavaju normalnim dijetama i različitim lekovima. Eksperimentalna istraživanja su pokazala da je pistać celih sedam puta efektivniji od tradicionalnih sredstava.

Pistać je vrlo koristan za dijabetičare, pokazuje jedno od poslednjih istraživanja. Kada se konzumira sa namirnicama sa ugljenim hidratima, smanjuje brzinu apsorpcije ugljenih hidrata, što može dovesti do nižih nivoa šećera u krvi.

Drugo istraživanje pokazuje da konzumacija 50-100 g pistaća dnevno smanjuje krvni pritisak, kod stanja stresa. Snižavanje arterijskog pritiska je povezano sa smanjenjem rizika od moždanog udara ili kardiovaskularnih bolesti. Svakodnevna konzumacija pistaća može da smanji hroničnu upalu, što, sa svoje strane, smanjuje rizik od razvitka dijabetesa i srčanih bolesti.

Pistać je izuzetno koristan i kod dijeta. Ima najviši sadržaj vlakana među orašastim voćem. Redovna konzumacija vlakana pomaže u mršavljenju i kontrolisanju šećera u krvi. Vlakna, sa druge strane, pomažu za snižavanje holesterola i održavaju pravilno funkcionisanje creva.

Komentari

Pošalji
4
Ukupno glasalo: 1
5 0
4 1
3 0
2 0
1 0
Oceni:

Popularni članci danas

Povezani recepti