Triptofan

banane

Triptofan je jedna od deset prirodnih aminokiselina, koje organizam koristi za sintezu potrebnih proteina. On jn poznat po svojoj ulozi i proizvodnji transmitera nervnog sistema, a posebno onih koji se odnose na relaksaciju, odmor i san. Kao i sve ostale aminokiseline, triptofan se koristi kao gradivni element u sintezi proteina.

Triptofan ne može da se sintezuje u organizmu, zbog toga treba da se unosi preko hrane ili dodataka ishrani. Engleski biohemičar Frederik Hopkins je prvi put izolovao triptofan 1901. godine. Triptofan je životno važan za proizvodnju serotonina u mozgu - odgovoran ta transfer nervnih impulsa u velikom mozgu.

Funkcije triptofana

- Sprečava deficit niacina. Mali deo triptofana, koji unosimo preko hrane (oko 3%) pretvara se u niacin (vitamin B3) iz jetre. Ta transformacija može da pomogne u sprečavanju simptoma, vezanih za deficit niacina, kada je dnevni unos ovog vitamina nizak.

- Povišavanje nivoa serotonina. Triptofan služi kao prethodnik serotonina, neurotransmiter koji pomaže organizmu da reguliše apetit, san i raspoloženje. Zbog sposobnosti da povišava nivo serotonina, triptofan je korišćen u terapeutske svrhe u lečenju brojnih stanja, najviše nesanice, depresije i uznemirenosti.

- Potvrđeno je da triptofan ima blagotvorno delovanje kod predmenstrualnog sindroma, koji muči toliko mnogo žena u svetu.

- Triptofan može da igra važnu ulogu u prevenciji i/ili lečenju sledećih oboljenja: uznemirenosti, depresije, glavobolje, nesanice, košmara, gojaznosti, bola, senilne demencije, Turetovog sindroma.

Deficit triptofana

Deficit triptofana kao osnovne aminokiseline može da prouzrokuje simptome, karakteristične za deficit proteina, upravo smanjenje težine i poremećej rasta kod dece.

sat

Kada se pridruži deficitu naicina u ishrani, nedostatak triptofana u ishrani takođe može izazvati pelagru - klasično obolenje, koje karakterišu dermatitis, dijareja, demencija i smrt.

Deficit triptofana može da dovede i do snižavanja nivoa serotonina. Nizak nivo serotonina vezuje se za depresiju, zabrinutost, uznemirenost, nervozu, impulsivnost, slabu koncentraciju, dodavanje težine, nezasit apetit za ugljenim hidratima i nesanicu.

1989.g. u SAD korišćenje dodataka ishrani, koji sadrže triptofan dovodi se u vezu sa razvojem ozbiljnog stanja organizma, nazvanog eozinofilija-mialgija sindrom (EMS), koji pruzrokuje jake bolove u mišićima i zglobovima, visoku temperaturu, slabost, otoke ruku i nogu i gubljenje daha, a u nekim slučajevima dovodi i do smrti.

Vitamin B6 je neophodan za transformaciju triptofana u niacin i serotonin. Zbog toga deficit vitamina B6 u ishrani može da dovede do nižih nivoa serotonina i/ili problematično pretvaranje triptofana u niacin.

Neke vrste namirnica, zdravstvenih faktora i način života u celini smanjuju pretvaranje triptofana u serotonin. Ti faktori su pušenje, veliki unos šećera, zloupotreba alkohola, preterano unošenje proteina, hipoglikemija i dijabetes.

Ljudi, koji uzimaju antidepresive (uključujući i Prozak, Paksil i Zoloft), treba da se konsultuju sa lekarem pre nego što uzmu bilo koji drugi dodatak ishrani ili lek, koji takođe vodi do povišavanja nivoa i delovanja serotonina u organizmu.

Predoziranje triptofanom

Triptofan kao dodatak ishrani - suplement može da se koristi u velikim količinama, bez naročite opasnosti, zato što se njegov veliki deo razgrađuje i jetri ili se koristi za razgradnju belančevina. Ipak treba da se poštuju količine, navedene na pakovanju, zato što u protivnom može da se dobije takozvani serotoninski sindrom - vrtoglavica, glavobolja, vrelina, gađenje, znojenje, ubrzani puls, visok krvni pritisak, koma, pa čak i smrt.

Izvori triptofana

Triptofan se u prirodnom obliku može naći u gotovo svim namirnicama, koje sadrže proteine, ali to su male količine u odnasu na sve ostale važne amonokiseline. Namirnice, koje sadrže velike količine triptofana su: crveno meso, mlečni proizvodi, orašasti plodovi, semenke, banane, soja i proizvodi od soje, tunjevina, školjke i ćuretina. Bogat izvor triptofana su brašno od susama, semenke bundeve, jaja, peršun, zečetina, čia semenke.

Komentari

Pošalji
3
Ukupno glasalo: 1
5 0
4 0
3 1
2 0
1 0
Oceni:

Popularni članci danas