bonapeti.rs»Članci»Vitamini»Lutein - Šta treba da znate

Lutein - Šta treba da znate

Iliana AngelovaIliana Angelova
Početnik
2613
Lutein

Svi su čuli maksimu da hrana može biti i lek i otrov. I to je potpuno tačno. To dokazuje jedan od 600 poznatih karotenoida -lutein.

To je jedan od organskih pigmenata (karotenoida) koji su prirodno prisutni u biljkama i svim organizmima koji prolaze kroz fotosintezu. Primeri takvih su alge, neke gljive i bakterije.

Lutein se nalazi u nekim zelenim namirnicama, ali za šta je on potreban ljudskom organizmu? To je pitanje čiji će odgovor osvetliti koristi luteina.

Priroda luteina i njegovo prisustvo u prirodi i čoveku

Karotenoid lutein u prirodi ima blisko povezanu komponentu - zeaksantin. To su žuti do crveni pigmenti koji se široko nalaze u povrću i drugim biljkama. Iako se lutein smatra žutim pigmentom, u visokim koncentracijama je narandžasto-crven.

U prirodi, lutein i zeaksantin apsorbuju višak svetlosne energije kako bi sprečili oštećenje biljaka od previše sunčeve svetlosti, posebno visokoenergetskih svetlosnih zraka koji se naučno nazivaju plavo svetlo.

Osim biljaka, ova dva karotenoida se takođe nalaze u visokim koncentracijama u makuli (žutoj mrlji) ljudskog oka. Upravo oni daju žućkastu boju makuli.

U nauci, makula ima naziv macula lutea. Na latinskom macula znači mrlja, a lutea je žuta. Dakle, žuta mrlja (makula) duguje svoju boju karotenoidnom luteinu.

Istraživanje osobina luteina dovelo je do zanimljivog rezultata. Naučnici su identifikovali treći karotenoid u makuli i nazvali ga mezozeaksantin, ali ova komponenta se ne nalazi u izvorima hrane i čini se da se stvara u mrežnjači kao rezultat unesenog luteina.

Ali koja je uloga luteina i njegovih srodnih komponenti u zdravlju očiju? Istraživanja o luteinu su dokazala da se on akumulira u očima na dva mesta – u makuli i u sočivu.

Među oštećenjima oka, one u sočivu zauzimaju prvo mesto. 98 procenata suve materije u sočivu je protein. Slobodni radikali oštećuju proteine, uzrokujući degeneraciju. Rezultat je bolest koja se kolokvijalno naziva zavesa oka - katarakta.

Koristi od luteina

Veoma je česta kod starijih osoba, a uzroci njene pojave su sunčeva svetlost, ultraljubičasto zračenje, kao i neke bolesti, poput dijabetesa na primer. Zaštita se postiže luteinom, koji redovnom upotrebom smanjuje slučajeve za 30 odsto.

Zdravlje očiju je važna komponenta ukupnog zdravstvenog statusa, jer je u velikoj meri ugroženo starenjem. Tada dolazi do takozvane starosne makularne degeneracije. Uslov za pojavu ovog stanja, kada krhki centar mrežnjače - makula - počinje da se polako ali uporno urušava pod pritiskom starosti.

Makula je mali centar u mrežnjači oka koji, kada je oštećen, dovodi do gubitka centralnog vida. Makularni pigment lutein i zeaksantin štite makulu od štetnih fotooksidativnih efekata plave svetlosti.

Ovo ne iscrpljuje zaštitnu ulogu luteina za oči. Takođe pomaže vid na druge načine:

- jača oči kod drugih poremećaja kao što su kratkovidost, dalekovidost i astigmatizam. Lutein jača kapilare u oku i sprečava stvaranje tromba u mrežnjači. Štiti dijabetičare i pušače od većeg rizika od problema sa očima;

- poboljšava prilagođavanje očiju na svetlost i tamu i stoga je neprocenjiv pri noćnoj vožnji. Pomaže kod sindroma umornih očiju tokom celodnevnog rada na računaru, kao i rada na veštačkom svetlu;

- štiti oči od oštećenja slobodnih radikala koji nastaju usled dima cigareta, zagađenog vazduha, UV zraka, sistemske upotrebe lekova i drugih štetnih efekata.

Uloga luteina kao antioksidansa u organizmu

Lutein i njegova srodna komponenta zeaksantin imaju važne antioksidativne funkcije u telu. Zajedno sa drugim prirodnim antioksidansima kao što su vitamin C, beta-karoten, vitamin E, ovi važni pigmenti štite telo od štetnog dejstva slobodnih radikala, koji su nestabilni molekuli, ali mogu da unište ćelije i igraju ulogu u mnogim bolestima.

Stoga, lutein takođe štiti od ateroskleroze i smanjuje rizik od određenih vrsta raka među pušačima i bivšim pušačima. Ima ogromne koristi za zdravlje srca.

Namirnice koje sadrže lutein

Najbolji prirodni izvori luteina i zeaksantina su zeleno lisnato povrće i drugo žuto ili zeleno povrće. Na listi najkorisnijih namirnica u tom pogledu su kuvani spanać i kuvani kupus, prema američkom Ministarstvu poljoprivrede i hrane.

Nevegetarijanski izvori luteina su žumanca. Sa visokim holesterolom, međutim, nisu prikladna hrana, pa je žuti pigment dobro dobiti iz žutog voća i povrća.

Crvene paprike su odličan izvor luteina, koji se može konzumirati u bezbroj varijacija i recepata.

Može se uzimati i kao dodatak ishrani, jer boja nevena sadrži optimalnu količinu potrebnu za proizvodnju dodatka.

Jesti hranu sa Luteinom

Preporučeni dnevni unos luteina

Zbog očiglednih koristi luteina za oči i kardiovaskularni sistem, kao i za prevenciju nekih od najčešćih bolesti, mnoge prehrambene kompanije su dodale ovaj karotenoid u svoje vitaminske formule. Drugi su uveli posebne vitamine za oči, koji se sastoje prvenstveno od luteina i zeaksantina.

Ne postoji preporučeni režim ishrane, niti postoji preporučena dnevna doza luteina, ali neki stručnjaci preporučuju 6 miligrama luteina dnevno kao optimalnu dozu za postizanje blagotvornog efekta.

Nije jasno koliko je luteina dnevno potrebno za zaštitu očiju i vida. Još uvek nema čvrstih dokaza da dijetetski suplementi imaju isti efekat kao lutein dobijen iz izvora hrane.

Da li postoje neželjeni efekti upotrebe luteina?

Nema poznatih neželjenih efekata od većeg unosa luteina ili zeaksantina. U nekim slučajevima, ljudi koji jedu veće količine šargarepe i žutog ili zelenog citrusnog voća mogu doživeti bezopasnu žutu boju kože koja se zove karotenemija.

Pojava ovog žutila može biti alarmantna za obolelog, jer se može zameniti sa žuticom, ali žutilo će nestati nakon smanjenja potrošnje ove hrane bogate karotenoidima.

Karotenemija se takođe može javiti uz prekomernu upotrebu suplemenata sa ovim karotenoidima. Dakle, takvu praksu treba dogovoriti sa lekarom ili drugom nadležnom osobom.

Ne treba zaboraviti da uzimanje dodataka ishrani nije zamena za kompletnu ishranu i da je dobro izbalansirana ishrana koja uključuje raznovrsno voće i povrće koje sadrži lutein način na koji organizam dobija važne hranljive materije za oči i srce koje su mu potrebne.

Takođe se preporučuje pažljivo praćenje reakcije tela na suplemente luteina zbog neželjenih efekata sličnih onima od lekova.

Značaj luteina

Lutein je odlično sredstvo u borbi protiv dijabetičke retinopatije. Ima antiinflamatorno dejstvo kod ishemijskog oštećenja mrežnjače.

Čini se da je to najbolji prirodni lek protiv oštećenja makule i katarakte.

Sve ovo mu daje značajno mesto među svim karotenoidima za ljudsko zdravlje. To je ostvariva i jeftina dodatna terapija za inhibiciju dijabetičke retinopatije kod dijabetičara i očuvanje normalne funkcije mrežnjače.

Zanimljive činjenice o luteinu

Nedostatak luteina je češći kod ljudi sa svetlim očima. Lutein je jedinjenje rastvorljivo u mastima i stoga zahteva da se masti iz ishrane pravilno apsorbuju u digestivnom sistemu, kao što je njegov bliski srodnik vitamin A. Upotreba lekova za snižavanje holesterola smanjuje lutein u telu.

Facebook
Omiljeno
Twitter
Pinterest

Popularni članci danas