Šargarepa

šargarepa

Šargarepa je biljka sa debelim mesnatim korenom sa zasićenom bojom, koji raste pod zemljom i tankim zelenim lišćem koje se pojavljuje iznad tla. Iako se obično povezuju sa narandžastom bojom, šargarepa se ustvari pojavljuje u mnogobrojnim bojama, uključujući belu, žutu, crvenu ili ljubičastu.

Šargarepe pripadaju porodici štitastocvastih biljaka, kojoj pripadaju još i paškanat, mirođija i kim. Poznato je preko 100 različitih sorti šargarepe, koje se razlikuju po veličini i boji. Koreni šargarepe su hrskave teksture i slatkog ukusa, sa aromama ukusa mente, dok zeleno lišće ima svež i malo gorak ukus.

Istorija šargarepe

Plemenito poreklo od šargarepe može se pratiti unazad hiljadama godina, a uzgoj je počeo u centralnoj Aziji i na Bliskom istoku. Šargarepa je u to vreme izgledala sasvim drugačije od poznatih nam danas vrsta, odnosno bila je zasićene ljubičaste boje, u rasponu od lavande do plavog patlidžana. Ova boja je posledica pigmenta hranljive materije antocianin, koje se je nalazila u šargarepi.

Sorte šargarepe žute boje su se prvi put pojavile u Avganistanu, a zatim daljom obradom su razvijene sorti koje danas znamo. Obe vrste šargarepa su bile rasprostranjene širom mediteranskog regiona i koristile se od strane starih Grka i Rimljana u medicinske svrhe.

Šargarepa nije bila popularno povrće u Evropi do renesanse. Nakon toga, šargarepa se rasprostranjuje u severnoameričkim kolonijama. Zbog povećane popularnosti početkom 1800.god, šargarepa je postala prvo konzervirano povrće. Danas su SAD, Francuska, Engleska, Poljska, Kina i Japan među najvećim proizvođačima šargarepe.

šargarepice

Sastav šargarepe

Šargarepa sadrži veliku količinu leticina i pektina.

Odličan je izvor provitamina A. Dobar su izvor vitamina C, vitamina K i dijetetskih vlakana. 1 šolja ili 122 g šargarepa sadrži 52, 46 kalorija, 1, 26 g proteina i 0, 23 g masti.

Šargarepa je bogata vitaminima B1, B2, PP. Sadrži mnoge enzime, terpene, eterična ulja i minerale - natrijum, magnezijum, fosfor, kalijum, jod, gvožđe. U šargarepi ima bakra i mangana.

Izbor i čuvanje šargarepe

Pri izboru šargarepa treba imati u vidu da koren treba da bude čvrst, gladak, relativno čist i jarke boje. Što jaču narandžastu boju šargarepa ima, veći je sadržaj beta karotena. Neophodno je izbegavati šargarepu koja je suviše mekana ili napukla. Ako se šargarepa prodaje bez zelenih vrhova, boja na kraju debla ukazuje na njenu starost i pritom treba izbegavati one sa nejasnom bojom. S obzirom da su šećeri koncentrisani u jezgru šargarepe, uglavnom će one sa većim prečnikom imati veće jezgro i biće slađe.

Za očuvanje svežine šargarepe je potrebno smanjiti količinu vlage koju gube. Zbog toga, one se moraju čuvati u najhladnijem delu frižidera u plastičnoj kesi ili umotane u ubrus, što će smanjiti kondenzaciju. Tako će šargarepa ostati sveža oko dve nedelje. Njih treba držati dalje od jabuka, krušaka, krompira i ostalog voća i povrća koje proizvodi gas etilen, jer će dati gorak ukus šargarepi.

Kulinarska upotreba šargarepe

Šargarepa je vrlo korisno i ukusno povrće, koje ima široku primenu u kuvanju. Ona se može konzumirati sirova, ali prvo se moraa oprati i oljuštiti. Šargarepa se koristi u mnogim salatama - od kojih je najpoznatija salata od kupusa i šargarepe. Šargarepa se stavlja u mnoga jela od povrća i mesa, a njihov ukus je neodoljiv.

Šargarepa se koristi u mnogim sveže isceđenim sokovima od povrća i voća. U tradicionalnoj pripremi zimnice, šargarepa zauzima počasno mesto.

sveža šargarepa

Korisno dejstvo šargarepe

Studije pokazuju da hrana bogata karotenoidima smanjuje rizik od srčanih bolesti;

Beta karoten koji se nalazi u šargarepi pomaže u zaštiti vida, naročito noćnog. Kadase beta karoten pretvori u vitamin A u jetri, on putuje do retine, gde ga ona pretvara u rodopsin - ljubičasti pigment koji je neophodan za noćni vid.

Karotenoidi su takođe korisni za optimalno zdravlje - usvajanje visoke doze karotenoida je povezano sa smanjenjem 20% rizika od nastanka raka dojke u postmenopauzi, i do smanjenja 50% rizika od nastanka raka bešike, grlića materice, prostate, debelog creva, grkljana i jednjaka.

Studije su pokazale da je fiziološki nivo, kao i usvajanje hrane sa karotenoidima obrnuto povezan sa otpornošću na insulin i visokim nivoom šećera u krvi.

Sadržaj falkarinola u šargarepi pomaže u očuvanju zdravlja debelog creva i smanjuje rizik od raka;

Studije pokazuju da i aktivni i pasivni pušači treba da jedu hranu bogatu vitaminom A, kao što je šargarepa, kako bi očuvali svoje zdravlje, jer kancerogen u dimu cigareta pod nazivom benzo(a)piren izaziva nedostatak vitamina A.

sok od šargarepe

Vitamin B pomaže bolje pamćenje i sposobnost koncentracije. Ona pomaže telu u svakodnevnoj borbi sa stresom. Vitamin E je još jedan važan sastojak šargarepe, koji se bori protiv anemije.

Redovno konzumiranje rendane šargarepe sa maslacem i pavlakom, kao i soka od šargarepe pomaže u odbrani organizma od infekcija.

Celuloza sadržana u šargarepi vlaknima pomaže vam da imate tanku figuru, potpomaže gubitak težine i oslobađa telo od štetnih toksina.

Ovo povrće je veoma korisno za dijabetičare koji pate od nedostatka vitamina A. Apsoultno svi delovi šargarepe su korisni, čak i zeleno lišće i korenje. Šargarepa se razlikuje od ostalog povrća povećanim sadržajem kalijuma, koji je od vitalnog značaja za probleme sa srcem, bubrezima i krvnim sudovima.

Štetne posledice od konzumiranja šargarepe

Preterano konzumiranje hrane bogate karotenom, kao što je šargarepa može dovesti do stanja koje se zove karotoderma, gde ruke ili drugi delovi kože postaju žute ili narandžaste boje. Preterano konzumiranje ove vrste hrane može da smanji sposobnost organizma da pretvara ovu hranu u vitamin A.

Komentari

Pošalji
5
Ukupno glasalo: 1
5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Oceni:

Popularni članci danas