Fitosteroli

Fitosteroli

Fitosteroli, poznati još i kao stanoli koji su vrsta biljnih masti i koji imaju važnu ulogu u osnovnim procesima koji se odvijaju u ljudskom organizmu.

Fitosteroli pripadaju grupi tzv. biljnih sterola, koja podrazumeva preko 100 vrsta.

Fitosteroli su strukturno veoma bliski holesterolu, pa zbog toga i biljne ćelije imaju slične funkcije kao i sam holesterol - učestvuje u izgradnji ćelijskih membrana.

Jabuke

Fitosteroli su veoma korisni za zdravlje, ali prema podacima Evropske komisije za bezbednost namirnica samo 1 do 4% stanovništva konzumira dovoljne količine fitosterola /1-3 g dnevno/.

Prosečna konzumacija fitosterola kod drugog dela stanovništva ne prelazi preko 400 mg, što je nedovoljno, ako govorimo o postizanju terapeutskog efekta.

Pošto je nemoguće da se određena norma fitosterola nadoknadi putem namirnica, pa se na tržište slatno plasiraju namirnice obogaćene fitosterolima - majonez, margarin, voćni sokovi, mlečno-kiseli proizvodi.

Izvori fitosterola

Namirnice koje su najveći izvori fitosterola su mirođija, bob, pasulj, leblebija, bademi, makadamija, grašak, bademovo ulje, soja, majčina dušica, sojino ulje, kikiriki, žalfija, zelena salata, blitva, špargla, kokos, sočivo, smokve, karfiol, krompir, kesten, banane, luk, krastavci, kajsije, jagode, trešnje, jabuke, breksve, dinja, bundeva, jaja, paradajz, paprike, kruške, šljive, patlidžan, semenke suncokreta, susam.

Makadamija

Drugi bogati izvori fitosterola su kari, muskatni oraščić, piment, menta, kurkuma, aleva paprika, đumbir, sušeni bosiljak. Fitosteroli se mogu obezbediti organizmu i u vidu suplemenata.

Koristi od fitosterola

Jedna od glavnih uloga fitosterola jeste da snižavaju nivo holesterola u krvi. Kada dospeju u creva, oni sprečavaju usvajanje holesterola, koji se u organizam unosi putem hrane, kao i holesterola koji dospe u žuč pri poremećaju receptora, koji kontrolišu te procese.

Zanimljiva činjenica je da organizam ne usvaja dobro fitosterole. Njihova uloga jeste da blokiraju holesterol u digestivnom traktu. Čim ispune svoju funkciju, oni se eliminišu uz pomoć organa za izlučivanje.

Ustanovljeno je da svakodnevna konzumacija od 1 do 3 g fitosterola može sniziti nivo holesterola za 10-15%. Kada se holesterol u krvi snizi za samo 10%, tako se četrostruko smanjuje rizik od infarkta miokarda.

Osim što snižavaju holesterol, fitosteroli poboljšavaju efikasnost lekova za kardiovaskularne probleme.

Bundeva

Nedostatak fitosterola

Nedostatak fitosterola, posebno u savremenom načinu ishrane, koja je bogata životinjskim mastima, sa sobom nosi rizik od ozbiljnog povećanja nivoa lošeg holesterola. On se vezuje za kalcijum i prouzrokuje deficit kalicijuma. Zatim sledi stvaranje naslaga u krvnim sudovima, koje samim tim sužavaju krvne sudove i na taj način se razvija hipertonija.

Fitosteroli u kozmetici

Kozmetički proizvodi koji sadrže fitosterole uklanjaju iritacije kože, a takođe ublažavaju opekotine i svrab.

Oni utiču na efikasnost zaštitnih funkcija i omogućavaju veoma dobru zaštitu protiv mašćenja kože. Fitosteroli imaju dugo dugo zaštitno i hidratantno dejstvo na kožu.

Fitosteroli uklanjaju osećaj zategnutosti. Oni su prirodno rešenje za suvu kožu, a da pritom ne izazovu bilo kakvu iritaciju. Njihova efikasnost se dokazana i raznim kliničkim ispitivanjima koja su sprovodili nemački istraživači.

Štetnost fitosterola

Povećan unos fitosterola putem namirnica obogaćenih fitosterolima i dodataka ishrani ima jednu manu - blago povišava i usvajanje vitamina rastvorljivih u mastima i antioksidanata.

Pogledaj više

Rejting

5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Oceni:

Komentari

Pošalji

Popularni članci danas