Da li je margarin štetan kod dijabetesa?

Da li je margarin štetan kod dijabetesa?
Fotografije: bonapeti.rs

Odgovor na ovo prividno jednostavno pitanje je DA. Preporuke koje specijalisti daju se menjaju neprekidno. Jedne godine se preporučuje da se sa maslaca prebacite na margarin. Godinu dana kasnije, objaviće se istraživanja koja pokazuju da je mnogo lošiji za nas od maslaca.

Margarin se koristi kao zamena za maslac i proizvodi se od različitih biljnih ulja, kao što je ulje soje, ulje repice i palmino ulje. Mogu da se koriste i druga ulja, kao što je ulje od lana i riblje ulje. Margarin treba da sadrži najmanje 80% masnoća.

Margarin je poznat po tome što sadrži visok procenat trans masnoća. Dokazano je da su trans masti loše za naše zdravlje skoro kao nezasićene masti, ako ne i više.

Maslac ima visok sadržaj zasićenih masti, a to prema nekim stručnjacima dovodi do povećavanja rizika od kardio-vaskularnih oboljenja.

Margarin, sa druge strane, tokom proizvodnje, trpi proces nazvan hidrogenizacije, kako bi se izbeglo da se on pokvari i kako bi mu se povećao rok trajanja. Tokom ovog procesa, kao nusproizvodi se javljaju transmasne kiseline: masnoće, koje se prepoznaju po svojoj neuobičajenoj hemijskoj konfiguraciji.

Rizici od oboljenja kardio-vaskularnog sistema su povezani, kako sa zasićenim masnoćama, tako i sa trans-masnoćama. Naučnici su zaključili, da zasićene masnoće, koje se nalaze u namirnicama, uključujući maslac i mononezasićene masnoće, koje se nalaze u orašastim plodovima i povrću, nisu povezane sa rizikom od dijabetesa tipa 2.

Sa druge strane, unos transmasnih kiselina značajno povećava rizik od pojave dijabetesa. Jedine masnoće, koje su povezane sa smanjenim rizikom od dijabetesa su polizasićene masnoće, a najviše ih ima u ribljim uljima.

Trans masnoće imaju negativno dejstvo na lipidne profile, jer povećavaju loš holesterol i smanjuju dobar holesterol, a to povećava rizik od srčanog udara ili moždanog udara. Konzumacija margarina može da uspori varenje hrane i da oteža posao vašem insulinu, a to vodi ka mogućem povećanju nivoa glukoze u krvi. Zbog toga je margarin apsolutno zabranjen ljudima koji imaju dijabetes.

Namirnice, koje su značajan izvor trans masnih kiselina uključuju: margarin, slatkiše, kolače, krofne, krekere, čips, kikiriki buter.

Tako izvodimo zaključak da je maslac mnogo korisniji za dijabetičare od margarina.

Američka asocijacija srčanih i oboljenja krvnih sudova još uvek preporučuje niži unos zasićenih masnoća (5-6% od ukupnih kalorija). Za čoveka, kome je tokom dana potrebno 2000 kalorija, to znači da treba da unese tek 13 grama zasićenih masnoća dnevno.

To je manje od 2 kašike maslaca, a ovde se ne uključuju zasićene masnoće u drugim namirnicama, kao što su sir, mleko, meso i živina.

Imajte na umu da se ove preporuke odnose na sve osobe, ne samo na one koje imaju dijabetes. Zbog toga što su osobe sa dijabetesom podložnije oboljenjima kardio-vaskularnog sistema, treba da se posebno pridržavaju ovih saveta.

Pogledaj više

Rejting

5
Ukupno glasalo: 1
5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Oceni:

Komentari

Pošalji