Klice soje

Iliana AngelovaIliana Angelova
Početnik
2212
Klice soje

Kada se ukusno susreće sa korisnim u hrani, dobijaju se novi, zanimljivi predlozi, koji brzo stiču obožavatelje među gastronomima. Tako su se na našoj trpezi našle klice soje, koje su se u prošlosti smatrale hranom za siromašne, a danas – korisnom živom hranom zbog obilja vitamina i minerala u kombinaciji sa malo kalorija i mnogo vlakana, što ih čini pogodnim za dijetalnu ishranu.

Klice soje su najpopularnije od svih ostalih klica drugih biljaka, potrebno im je više vremena da proklijaju i budu uključene u salatu, ali čekanje se isplati. Dodati klice soje bilo kojoj svežoj salati, ili onoj koja se sastoji samo od njih, klasičan su primer zdrave porcije hrane.

Oni koji vole da spremaju različite klice kod kuće znaju dosta o sojinim klicama, ali oni koji nisu probali ovu namirnicu, koja nije tipična za našu kuhinju, i oni koji su je probali samo u kineskom restoranu, mogu saznati više o ovoj prilici da diversifikuju jelovnik kod kuće nečim korisnim i novim kao osećaj ukusa.

Priroda i poreklo klica soje

Soja, od koje se prave klice, je žitarica koja se u Kini gaji vekovima, ali je u Evropi postala popularna tek tokom 19. veka.

Klice soje se koriste kao deo raznih salata i njihovo prisustvo u recepturi zavisi od porekla zrna, jer im je ukus različit. Obrađene podsećaju na ukus špargle, blago su slatke, bez izraženog ukusa i arome, ali sveže, blago gorkaste.

Pre upotrebe, zrna soje se podvrgavaju dugoj fermentaciji, čime se smanjuje količina fitohormona i toksina u njima.

Po izgledu, klice izgledaju kao mala zrna sa dugim belim peteljkama.

Sastav klica soje

Vrste klica

Ovaj proizvod ima jedinstven i veoma bogat sastav. Soja je uglavnom bogata vitaminima, a kod klijanja su oni izraženi u još većim koncentracijama. Proklijala žitarica takođe sadrži vitamin C, koji nedostaje soji, a količina vitamina B i E je udvostručena. Tu je i vitamin K.

Pored vitaminskog sastava klice soje su bogate i mineralima. Pronađeni su magnezijum, natrijum, kalijum, cink, mangan, gvožđe, selen i fosfor. Takođe puno vlakana i šećera.

Svima koji se bave sportom, kao i vegetarijancima, jasno je da je soja pre svega proizvod bogat proteinima. U 100 grama soje ima 13, 1 grama proteina.

Klice soje sadrže i masne kiseline, posebno nezasićene. Jedan takav primer je linolna kiselina. Ove kiseline ne proizvodi ljudsko telo i dolaze samo iz spoljašnjih izvora. Grašak i pasulj su namirnice koje ih daju u najvećim dozama.

Kalorični sadržaj klica je nizak. U 100 grama klica nalazi se 141 kilokalorija, što je oko pet i po odsto dnevnog unosa.

Koristi od sojinih klica

Vitamini i minerali u klicama čine ih veoma korisnom hranom za različite sisteme i organe u telu.

- Zbog antioksidansa, selena i vitamina C, soja jača organizam i čini ga otpornim na virusne infekcije, jača imunitet;

- Prisustvo magnezijuma normalizuje nervni sistem, čisti holesterol i hrani moždane ćelije;

- Prisustvo folne kiseline dobro utiče na sistem za cirkulaciju;

- Niskokalorične su i čiste creva i dobra su osnova za mnoge dijete za mršavljenje;

- Klice soje sadrže i izoflavone, a oni su regulator hormona, podržavaju reprodukciju, ublažavaju tegobe u menopauzi.

Kontraindikacije za upotrebu sojinih klica

Klice soje

- Nisu pogodna hrana za decu mlađu od 12 godina, jer sadržaj fitoestrogena nepovoljno utiče na pubertet. Mogu poremetiti prirodnu hormonsku ravnotežu tela;

- Kod oboljenja štitne žlezde ovu namirnicu takođe treba izbegavati, jer smanjuje sadržaj joda u organizmu i može dovesti do poremećaja u drugim organima ili sistemima;

- Od sojinih klica treba da se odreknu i oboleli od pankreatitisa ili drugih bolesti pankreasa, isto važi i za čir na želucu;

- U trudnoći je dobro isključiti ih iz ishrane, jer mogu stvoriti probleme na hormonskom nivou;

- Upotrebu sojinih klica treba koristiti sa oprezom tokom dojenja. Ako telo nije upoznato sa ovom namirnicom, najbolje je sačekati i početi nakon prestanka dojenja, a ako se koristi pre porođaja, treba početi sa malim količinama i pratiti stanje bebe. Može uticati na vas kao izazivač pojave gasova ili može izazvati alergijske reakcije;

- Konzumiranje sojinih klica u starosti može dovesti do oštećenja mozga, kao i gubitka moždanih ćelija.

Izbor i skladištenje klica

Ako se kupuju gotove klice, prilikom izbora proizvoda treba uzeti u obzir nekoliko karakteristika:

1. Izgled i miris sirovine - klice treba da izgledaju sveže, bez nečistoća i drugih mirisa;

2. Dužina drški ne bi trebalo da bude veća od 1 centimetar, jer mogu biti stare, a takav proizvod nije mnogo koristan ili dobrog ukusa;

3. Treba da su u fižideru i nakon kupovine ih treba takođe držati na hladnom;

4. Ne treba da se čuvaju duže od 48 sati, jer se hranljiva svojstva klica tada smanjuju.

Kako pripremiti salatu od sojinih klica?

Prilikom pripreme salate od sojinih klica važno je znati da soja klija u stalnoj vlažnosti i toploti. Patogene bakterije mogu da počnu da rastu u takvim uslovima, tako da se ovaj proizvod ne konzumira sirov.

Da bi se izbegla mogućnost trovanja, klice se kratko blanširaju u kipućoj vodi kako bi se sačuvao maksimum hranljivih materija u njima.

Mogu se dodati u salate nakon minimalne termičke obrade, ili se mogu pržiti. Više korisnih supstanci ima u minimalno obrađenim klicama. Šta predstavlja ova termička obrada?

- Klice soje dobro operite hladnom vodom pre kuvanja. Potrebna je duboka posuda;

- Klice se preliju vrelom vodom, ostave 10 minuta i zatim iscede;

- Prelijte ih soja sosom po ukusu;

- Pospite običnim ili balzamičnim sirćetom prema ličnom ukusu;

- Dodajte sveže mleveni crni biber;

- Dodajte 1-2 čena pasiranog belog luka;

- Zagrejte malo ulja i prelijte salatu. Pokrijte poklopcem na pola sata.

Značaj klica soje

Proklijala soja je pravo skladište vitamina i minerala, ali je dobro znati prednosti i moguće štete od konzumiranja ovog proizvoda. Mora se pravilno koristiti i moraju se poštovati mere za upotrebu. Tada donosi neospornu korist organizmu.

Mora se reći da se analiza koristi i štete ove hrane nastavlja. Međutim, zaključci iz onoga što je nauka saznala o tome dovode do zaključka da će samo umerena upotreba doneti koristi telu. Nije slučajno što stotinama godina poznavanje i upotreba klica soje u Japanu i Kini nije učinila da je ona osnovna hrana koja se konzumira u neograničenim količinama. Otkrili su da prekomerni unos može dovesti do zdravstvenih problema povezanih sa hormonskom neravnotežom i da samo mudro korišćenje može pomoći u sprečavanju određenih karcinoma i drugih bolesti.

Pravilo da kvantitet određuje kvalitet kod nje ne važi.

Pogledajte i kako da sami uzgajate klice, a da biste saznali više o zdravoj ishrani sa ovim proizvodom, pogledajte zašto su klice superhrana.

Facebook
Omiljeno
Twitter
Pinterest

Popularni članci danas