Jasminov Pirinač

Jasminov pirinač

Pirinač je jedna od najrasprostranjenijih namirnica u svetu, a poznat je od pre 6000 godina. Danas se proizvodi pretežno u Aziji, ali se konzumira u celom svetu. Pirinač je jedan od osnovnih sastojaka ukusne azijske kuhinje, ali je široko zastupljen i u našoj kuhinji.

Pirinač može biti različitih vrsta dok mu je jedna od podela prema geografskom položaju. Prvi je beli pirinač, koji se smatra svetom hranom u Aziji. Postoji afrički pirinač i divlji pirinač koji može da raste svuda. Afrički i beli pirinač mogu da budu različitih vrsta dok svaki od njih ima svoju aromu, ukus, boju, dužinu i stepen lepljivosti.

Među najrasprostranjenijim vrstama pirinča su crveni pirinač, crni pirinač, pirinač basmati, pirinač dugog zrna, jasminov pirinač, pirinač arborio i dr.

Zustavićemo se detaljnije na jasminovom pirinču. On potiče sa Tajlanda i koristi se mnogo često u južnoazijskoj kuhinji. Jasminov pirinač je izuzetno aromatičan i odlična je alternativa običnom pirinču dugog zrna.

Jasminov pirinač ima prijatnu cvetnu aromu, a u kuvanom obliku dobija mekanu i lepljivu strukturu. Mnogo ljudi bi pobrkali jasminov pirinač sa basmati pirninčem i uprkos tome što dosta liče među njima ima suštinskih razlika.

Jasminov pirinač je fine arome i ima lepljivu konzistenciju, a zrna su mu kraća i deblja od onih kod basmati pirinča. Pirinač basmati teba da se natopi bar 30 minuta pre kuvanja, jer tako će zrna apsorbovati više vode i skuvaće se ravnomerno. Pirinač se tradicionalno sprema kuvanjem, dok se jasminov pirinač više sprema na pari ili metodom apsorbcije, što znači da se sprema u određenoj količini vode, koju pirinač potpuno apsorbuje.

Pirinač od jasmina

Neki ljudi porede aromu jasminovog pirinča sa onom od cveća. To je tako jer se polja pirinča u kojima raste napajaju samo čistom vodom iz planina. Zrnca jasminovog pirinča imaju po jednu lenticu po svojoj dužini. Pri kuvanju ova lenta napukne i upravo tako se oslobađa nežna aroma ove vrste pirinča.

Vrste jasminovog pirinča

Tajlandski i kambodžanski jasminov pirinač su skoro sa jednim te istim karakteristikama jer rastu u jednom te istom geografskom regionu. Kambodžanski jasminov pirinač je beo (izbljen i poliran) i braon pirinač. Jasminov pirinač se gaji i u Laosu i Vijetnamu, ali nije toliko rasprostranjen koliko tajlandski jasminov pirinač. On takođe može da bude braon i beo, a veći deo njega se izvozi u Evropu i Severnu ameriku.

Glikemijski indeks jasmonovog pirinča

Jasminov pirinač je glikemijskog indeksa 68-80. Hrana s glikemijskim indeksom manjim od 70 je poželjna u zdravoj dijeti, jer njihovo sporije usvajanje čuva od suviše šećera u krvi. To čini jasminov pirinač jednom od najzdravijih vrsta pirinča.

Beli jasminov pirinač je veoma aromatičan i kad je skuvan, lepljikave je konzistencije. Braon jasminov pirinač čuva svetlobraon spoljašnji sloj pirinčanog zrna. On je korisniji za zdravlje od belog jer sadrži materiju orizanol koja može da umanji holesterol. Braon pirinač je bogat vitaminima A i B, beta-karotenom, sadrži antioksidanse, koji potpomažu rad nervnog sistema.

100 g jasminovog pirinča sadrži 355 kalorija i 0, 7 g masti, od kojih su 0, 2 g zasićene; 6 g belančevina; 81 g ugljenih hidrata i tek 0, 01 g soli.

Kuvanje jasminovog pirinča

Pirinač sa bundevom

Prvi korak u kulinarskoj obradi jasminovog pirinča je njegovo ispiranje. Uvek ga dobro isperite u hladnoj vodi i perite dok voda ne bude čista. Procedite dobro pirinač i nakon toga pređite na njegovo kuvanje. Treba da imate u vidu da jasminov pirinač ne upija toliko vode koliko običan.

Kako znamo, običan pirinač se kuva s vodom u odnosu 1:3, dok se jasminov pirinač kuva u odnosu 1:1, 5. Nakon što pirinač provri ostavite ga da se kuva oko 20 minuta, sklonite s ringle i ostavite da odstoji tako 5-10 minuta.

Skuvani jasminov pirinač je mekan i veoma beo, ne lepi se mnogo. Kombinuje se dobro sa povrćem, mesom, morskim plodovima. Možete da eksperimentišete kada ga kuvate u slatko-kiselim kombinacijama, kao i sa egzotičnim voćem kao što je ananas. Zahvaljujući njegovoj nežnoj noti možete da ga konzumirate samostalno kao osnovno jelo bez različitih dodataka.

Koristi od jasminovog pirinča

Kada se kombinuje sa ispijanjem mnogo vode, jasminov pirinač poboljšava peristaltiku i sprečava zatvor. Braon jasminov pirinač sadrži cenjena nerastvoriva vlakna i tako pomaže da hrana prođe brže kroz gastro-intestalni trakt, dok istovremeno omekšava stolicu.

Vitamini i minerali u jasminovom pirinču čuvaju od nekih vrsta raka. Složeni ugljeni hidrati u ovoj vrsti pirinča obezbeđuju dodatnu energiju. Jasminov pirinač je mnogo hranljiviji od običnog belog pirinča - ima dva puta više vlakana, tri puta više magnezijuma i pet puta više vitamina E. Zamena običnog pirinča jasminovim pirinčem smanjuje rizik od dijabetesa tipa 2.

Facebook
Omiljeno
Twitter
Pinterest

Rejting

5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Oceni:

Komentari

Pošalji

Popularni članci danas