Kazein

Rosi TrifonovaRosi Trifonova
Glavni urednik
19694
Mlečni proizvodi

Kazein je glavni protein u mleku svih sisara. On se nalazi u mleku zajedno sa kalcijumom. U svežem mleku se kazein nalazi u obliku manjih delova, koji su suspedovani u tečnosti, pa se oblik kazeina nekada označava i kao kazeinogen. U kravljem mleku ima oko 3% kazeina (prema zapremini). U kazein spada do 80% opšteg sadržaja proteina u mleku.

Kazein spada u grupu proteina koji se nazivaju fosfoproteini. Kao i sve belančevine, on se sastoji od velikog broja različitih aminokiselina, koje su povezane ztv. polipeptidnim vezama.

Kazein je pravi, veoma kvalitetan protein, koji se sporo usvaja, a organizam snabbdeva dovoljnim količinama svih nezamenjivih aminokiselina. Kazein obezbeđuje telu aminokiseline na spor i dug način. Koristi se kao dodatak ishrani, kada je potrebno ishranu obogatiti proteinima. Osobe koje su aktivni sportisti i osobe koje se bave teškim sportovima koriste kazein kao noćni protein, jer se on sporije usvaja i dostavlja aminokiseline telu tokom cele noći.

Kazein se dobija iz mleka - 75% iz proteina i 25% iz surutke. Obe vrste su proteini visokog kvaliteta. Surtuka iz mleka je poznata kao brz protein", jer se brzo razlaže na aminokiseline, koje se apsrobuju u krvi, pa je to čini odličnim napitkom nakon treninga. Sa druge strane, kazein se sporo prerađuje, pa je zato pogodan za snabdevanje organizma konstantnim zalihama proteina u manjim količinama i dugoročno.

Kako se dobija kazein

Kazein se dobija na razne načine, a jedan od njih je da se u mleko dodaje velika količina kiseline. Takav kazein je bez kalcijuma. Drugi način za dobijanje kazeina je dodavanje fermenata, koji izazivaju zgrušavanje mleka. U mlečnoj industriji se za dobijanje kazeina mleko prvo centrifugira, pa se tako eliminišu masti iz njega, a posle se dodajte slab alkalni rastvor.

Nakon ponovo prolazi kroz centrifugu, kako bi se očistili tragovi masti. Dodajte se rastvor na bazi kiseline, kako bi se kazein maksimalno proizveo. Dobijena smesa od surutke se ispira, što čini da se i kiselina pere, pa se suši na niskoj temperaturi, jer je kazein osetljiv na toplotu.

Odabir kazeina

Mleko

Na tržištu se kazein može naći kao dodatak ishrani, i to kao micelaran, mlečni i kaizenat. Najefikasnijim se smatra micelarni, jer je upravo micel kazeina odgovoran za suplement koji se pretvara u grudvicu u želucu, što obezbeđuje snabdevanje tela proteinom. Kako specijalisti tvrde, kazein je dobar izbor za sporo snabdevanje proteinom visokog kvaliteta i efikasnosti.

Koristi od kazeina

Aktivni sportisti veoma cene kazein kao suplement. Osobe koje treniraju koriste kazein kao noćni protein, jer se sporo usvaja, kao što smo već i spomenuli. Kada se unese, kazein se pretvara u grudvice u želucu, pa na taj način usporava pražnjenje želuca, što takođe usporava i brzinu kojom se aminokiseline apsorbuju u krvi. Obezbeđuje stalan pritok aminokiselina na duži vremenski period.

Pored toga, treba znati da je kazein važan kao sastojak. Dobar izvor kazeina su mlečni proizvodi, a posebn sveže mleko i sir. On se koristi kada se ishrana obogaćuje proteinima. Koristi se i u lečenju oboljenja koja su povezana sa deficitom proteina, opterećivanjem organizma, riničnim umorom.

Najvažnije uloge kazeina se mogu podeliti u 4 velike grupe:

- Potpomaže da se smanji mast u organizmu. Većina ljudi koji pokušavaju da smanje masti, isključuju iz ishrane mlčne proizvode. Kako je već jasno, kazein je oblik proteina sa visokim sadržajem kalcijuma. Istraživanja su pokazala da osobe, koje kombinuju visok unos kalcijuma sa normalnim unosom protena u roku od 24 sata, eliminišu više suvišnih masti, a potrošnja energije je oko 350 kilo džula veća od onih koji konzumiraju male količine kalcijuma.

- Štiti mišićnu masu. Svaka osoba koja je na niskokaloričoj dijeti se plaši da će izgubiti mišićnu masu. To se dešava jer se telu ne obezbeđuje dovoljno kalorija, koje su potrebne za trošenje energije tokom dana. Tako je telo prinuđeno da se okrene već postojećim zalihama masti. U najboljem slučaju, ta energija će se uzeti od masti, a u najgorem - od mišića. Zato prijem kazeina može da nadoknadi gubitak mišićne mase.

- Kazein je protein visokog kvaliteta. Pošto spada u grpu visokokvalitetnih proteina, njegovo usvajanje je veoma dobro. Koliko je jedan protein manje kvalitetan, toliko se on manje apsorbuje u organizmu.

- Štiti od raka debelog creva. Australijski naučnici su ustanovili da su mlečni proizvodi veoma dobri izvori za sprečavanje raka debelog creva od drugih izvora proteina.

Doziranje kazeina

Dodajte 10 - 120 g kazeina u 20-40 g proteina surutke, kako biste napravili odličan šejk nakon treninga. Preporučuje se 20 - 40 g kazeina baš pred spavanje. Osobe koje žele da povećaju mišićnu masu mogu da piju šejkove sa 20-40 g kazeina između obroka.

Facebook
Omiljeno
Twitter
Pinterest