Tempeh

Tempeh

Tempeh /tempeh/ je proizvod od kuvanih zrna soje i posebnog fermenta Rhizopus oligosporus. Ovaj ferment povezuje zrna soje u belu smesu i proizvodi prirodne antibiotkse agense, za koje se veruje da povećavaju zaštitu od crevnih infekcija. Tempeh se proizvodi uz kontrolisanu fermentaciju.

Što se tiče tradicionalnih proizvoda od soje, tempeh je jedini koji nije poreklom iz Kine ili Japana. Domovina tempeha je Indonezija, a smatra se da istorija ovog proizvoda počinje još pre 1800 godina, pa čak i više. Prvi pismeni podaci o tempehu su iz 1875. godine. U Evropi tempeh počinje da se proizvodi između 1946 - 1959. godine. U Americi se tempeh prvi put proizvodi 1961. godine i proizvode ga indonežanski imigranti u prodajne svrhe.

Danas je tempeh sve popularniji, jer je zamena za meso, pa ga vegetarijanci i vegani često konzumiraju, a danas je takvih ljudi sve više. Iako se tempeh i tofu proizvode od soje, njhovi ukusi nemaju ništa zajedničko.

Sastav tempeha

Tempeh je veoma hranljiv i sadrži razne korisne materije, među kojima su aminokiseline i sojine fitohemikalije. Osnovne fitohemikalije su izoflavin i saponini.

Tempeh ima veoma nizak procenat masti, ali je veoma bogat proteinima. Takođe, odličan je izvor važnih minerala kao što su gvožđe i kalcijum, vitamini B grupe, A i C. Tempeh sadrži velike količine mangana, bakra, fosfora, rastvorljivih i nerastvorljivih vlakana, kao i velike količine masnih kiselina.

100 g tempeha ima 200 kalorija, 7.7 g masti, 17 g ugljenih hidrata, 4.8 g vlakana, 19 g belančevina.

Nasečen tempeh

Odabir i čuvanje tempeha

Tempeh kod nas nije namirnica koja je dosta popularna i rasprostranjena. Može se naći u bioprodavnicama, a za 200 g ovog proizvoda može biti oko 300 dinara. tempeh se može čuvati u frižideru ili zamrivaču. Uvek birajte tempeh koji ima bež boju. Na njemu može biti crnih ili sivih tragova, ali ne sme biti roze, plavih ili žutih tragova ni boja, jer to ukazuje da se tempeh previše fermentisao.

Tempeh se može čuvati u frižideru najviše 5 dana. Pre nego što ga stavite u frižider, dobro ga uvijte u kesu. U zamrzivaču se može čuvati i do nekoliko meseci.

Tempeh u kulinarstvu

Tempeh ima kompleksnu aromu, koja se može okarakterisati kao mešavina aroma oraha, mesa i pečuraka. Ukus ovog proizvoda podseća na ukus pilećeg mesa. Tempeh se koristi za hamburgere, prži se sa uljem i povrćem, služi se kao garnir, dodaje se čorbama, dinstanim ili prženim jelima. Tempeh se odlično kombinuje sa morskim delikatesima i ribama. Kao što je već rečeno, tempeh je veoma bogat proteinima, što ga čini jednom od najzdravijih zamena za meso.

Marinirani tempeh je pravo uživanje za čula. Za marinadu je potrebno 2 1/2 kašike soja sosa, 1 kašika maslinovog ulja, 2 kašike balzamiko sirćeta, po 1 kašičica ruzmarina, bosiljka i majčine dušice, 2 sitno iseckana čena belog luka. Tempeh isecite na parčiće i dobijenom smesom marinirajte tempeh oko pola sata. Kada se iseče, tempeh mnogo bolje upija arome začina i bude mnogo ukusniji. Kada se izmarinira, dobro ga ispržite na ulju.

Za ukusnu i korisnu salatu sa tempehom vam je potrebno nekoliko parčeta tempeha, 2 paradajza, 1 glavica luka, peršun, 50 g klica, po 1 kašika sirovog susama, soja+inog ulja i soja sosa, mali krastavac i struk mladog luka. Tempeh marinirajte soja sosom i ispecite ga na roštilju zajedno sa lukom. Ostale namirnice isecite. Pomešajte sve zajedno i prelijte ih dresingom od soja sosa i sojinog ulja. Po želji, pre nego što ga dodate salati, susam možete potopiti u vodu na nekoliko sati.

Tempeh sa povrćem

Ponekad tempeh može imai blago gorak ukus. Da ublažite gorčinu, stavite tempeh u kipuću vodu na 10 minuta i zatim ga spremite po receptu.

Koristi od tempeha

Redovna konzumacija tempeha pomaže u snižavanju nivoa holesterola, pa ga to čini moćnim saveznikom u borbi sa kardivaskularnim oboljenjima, koja su posledica gomilanja velikih količina holesterola. Takođe, tempeh je veoma bogat i vlaknima.

Kada konzumiramo tempeh, vlakna u njemu se povezuju sa mastima i holesterolom u hrani. Na taj način se štetne komponente apsorbuju u organizmu u manjim količinama. Sa druge strane, vlakna potpomaću normlano i zdravo funkcionisanje sistema za varenje. Tempeh sadrži sva vlakna zrna soje.

Druga bolest na koju tempeh blagotvorno utiče je dijabetes tipa 2. Protein, koji se nalai u tempehu je veoma koristan za osobe koje imaju dijabetes, a koje imaju problema sa konzumacijom proteina životinjskog porekla. Vlakna i proteini u tempehu pomažu u prevenciji visokog šećera, a u isto vreme pomažu da se zdrave granice nivoa šećera drže u normali.

Jedna od najpoznatijih koristi proizvoda od soje, uključujući i tempeh, jeste problemi koji nastaju u menopauzi. Namirnice od soje su bogate izoflavonima, koji deluju kao blaga zamena estrogena u telu. Tempeh jača kosti i ima jako antikancerogeno dejstvo.

Pogledaj više

Rejting

5 0
4 0
3 1
2 0
1 0
Oceni:

Komentari

Pošalji