Susam

AdminAdmin
Glavni urednik
24034
Seme susama

Susam je jedan od najomiljenijih začina mnogo godina unazad. Predstavlja tradicionalni dodatak jelima orijentalne kuhinje. Samo jedna kašičica susama može čoveku dati više energije i snage. Oim što je bogat vitaminima, susam je i veoma ukusan.

Istorija susama

Susam, tačnije seme susama spada u najstarije začine koji datira još od 1600 godina pre nove ere. Veoma je bio cenjen i zbog svog ulja, koje teško užegne. "Sezame, otvori se" (na engleskom sesame znači susam), poznata fraza iz knjige "1001 noć", što odlično opisuje susam kada sazri i kada mu se otvara čaura. Latinski naziv za susam je Sesamun indicum.

Susam predstavlja male, tanke i ovalne semenke koje imaju ukus oraha i delikatnu aromu. Mou biti različite boje, a to zavisi od vrste susama. Može se naći u beloj, žutoj, crnoj i crvenoj boji.

Seme susama je veoma cenjeno zbog visokog saržaja ulja, koje je veoma rezistentno i teško se kvari.

Prestpostavlja se da susam vodi poreklo iz Indije, jer se upravo u indijskim legendama prvi put spominje kao simbol besmrtnosti. Zatim se iz Indije susam širi do Srednjeg Istoka, Afrije i Azije.

Danas su najveći proizvođači susama Indija, Kina i Meksiko.

Đevrek od susama

Sastav susama

Ne samo što je dobar izvor bakra, mangana, susam je veoma dobar izvor i magnezijuma, kalciuma, gvožđa, fosfora, vitamina B1 i dijetetskih vlakana. Osim ovih crednih minerala, susam sadrži i dva jedinstvena sastojka - sezamin i sezamolin. Seme susama je veoma ogato cinkom i triptofanom. Samo četvrtina šolje semena susama snabdeva organizam sa 74% dnevne doze bakra, 3% kalcijuma i 32% magnezijuma.

Odabir i čuvanje susama

- Ako kupujete susam u pakovanju, obratite pažnju da li je pakovanje hermetički zatvreno.

- Ako je moguće, pomirišite susam, kako bi bili sigurni da se nije pokvario.

- Ako je seme neoljušteno, ono se može čuvati na hladnom, suvom i tamnom mestu. Ako je dobro oljušteno, onda se može čuvati u frižideru ili zamrzivaču.

Susam u kulinarstvu

Susam je osnovni sastojak tahinija (pasta od susama) i slatikiša, koji je karakterističan za Centralnu Evropu - alva. Susam je dostupan tokom cele godine.

Susam je odličan začin koji se može dodati raznim jelima, dajući im pun i prijatan ukus. Domaća peciva postaju zaista neodoljiva kada im se doda jedna ili dve kašike susama. Veoma dobro se kombinuje i sa medom i limunom. Dodajte susam testu za kiflice, pite ili kolače. Susamom možte posipati kuvano povrće ili salate. Učinite pileće ražnjiće i meso ukusnijim tako što ćete ga uvaljati u susam.

Susamke

Druga varijanta da pripremite ukusno pile je da susam pomešate sa sirćetom, medom i belim lukom, pa da dobijenom smesom premažte pile pre pečenja. Takođe, susam možete malo i ispeći. Stavite nekoliko kašika susama u tiganj i pecite ga 1 - 2 minuta, dok ne porumeni. Kada je pečen, susam je odličan začin i dekoracija raznim kiflicama ili jelima sa pirinčem. Možete ga pomešati sa majonezom ili tunjevinom, pa namazati sendviče.

Koristi od susama

Sezamin i sezamolin spadaju u grupu tzv. lignanina, koji imaju moć da snize holesterol i da povećaju zalihe vitamina E u telu. Sezamin čuva jetru od štetnih dejstava kiseonika.

- Bogat je korisnim materijama. Susam je dobar izvor bakra, magnezijuma, kalcijuma, koji imaju pozitivne efekte na zdravlje:

- bakar ublažava artritis. Efikasnst bakra je u tome što je on važan mikromineral koji ima važnu ulogu u antiupalnim i antioksidantnim enzimskim procesima.

- magnezijum ojačava kardiovaskularne i zdravlje respiratornih organa. Koristan je u zastoju vazduha koji se javlja kod aritmijja, snižava visok krvni pritisak i uspostavlja normalan san kod žena u menopauzi.

- kalcijum pomaže u zaštiti od raka debelog creva, osteoporoze i migrena.

- cink je veoma važanza zdravlje kostiju. Pošto ga ima u susamu, cink je veoma dobar za muškarce koji se nalaze u srednjem dobu. Iako se smatra da je osteoporoza česta pojava kod žena nakon menopauze, pokazalo se da to može biti i jedan od potencijalnh problema kod muškaraca, što znači da bi u ishranu trebalo uključiti namirnice koje su bogate ovim mineralom.

- Fitosteroli koji se nalaze u susamu snižavaju holesterol. To su jedinjenja koja se nalaze u biljakam i imaju hemijsku strukturu koja je veoma slična holesterolu. Kada su uključeni u dijetu i ima ih u dovoljnim količinama, oni snižavaju nivo holesterola u krvi i povećavaju otpornost imuniteta prema pojednim vrstama raka.

Facebook
Omiljeno
Twitter
Pinterest

Popularni članci danas