Omega-6 masne kiseline

Maslinovo ulje i povrće

Omega-6 masne kiseline su nezamenjive masne kiseline. One su neophodne za ljudsko zdravlje. Telo ne može da ih sintetiše samo - treba da se nabavi putem hrane. Zajedno sa omega-3 masnim kiselinama, omega-6 masne kiseline igraju odlučujuću ulogu za moždanu funkciju kao i za normalan rast i ravoj. Takođe su poznate kao polinezasićene masne kiseline (PUFAs), pa pomažu za rast kose, sveže kože, održavaju zdravlje kostiju, regulišu razmenu materija i održavaju reproduktivni sistem.

Zdrav režim ishrane sadrži balans omega-3 i omega-6 masnih kiselina. Omega-3 masne kiseline pomažu za smanjenje upala, a neke omega-6 masne kiseline su sklone da ih podstaknu. U suštini, neka istraživanja pokazuju da povećani unos omega-6 masnih kiselina može da igra ulogu u kompleksnom regionalnom bolnom sindromu. Američki tip ishrane obično sadrži 14-25 puta više omega-6 masnih kiselina nego omega-3 masnih kiselina.

Mediteranski tip ishrane s druge strane ima zdraviji balans između omega-3 i omega-6 masnih kiselina. Mnoga istraživanja pokazuju da kod ljudi koji prate ovaj tip ishrane verovatnoća da razviju srčana oboljenja je ponekad manja. Mediteranska dijeta ne uključuje mnogo mesa (koje je visokog sadržaja omega-6 masnih kiselina) i pribegava hrani bogatoj omega-3 masnim kiselinama kao što je integralna hrana, sveže voće i povrće, riba, maslinovo ulje, beli luk, kao i umereno konzumiranje vina.

Ima nekoliko različitih vrsta omega-6 masnih kiselina. One su grupa od osam polinezasićenih masnih kiselina. Najvažnije za ishranu čoveka su 4 od njih: Gama-linolenske kiselina (GLA); Linolenska (linolova) kiselina (LA); Arahidnova kiselina (ArA); Dihomo-gama-linolenska kiselina (DGLA).

Riblje ulje

Koristi od omega-6 masnih kiselina

Omega-6 masne kiseline mogu da budu korisne kod sledećih oboljenja:

Dijabetičarska neuropatija

Neka istraživanja pokazuju da unos gama-linolenske kiseline (GLA) tokom šest meseci ili više može da smanji simptome bola kod ljudi sa dijabetičarskom neuropatijom. Kod onih koji imaju dubru kontrolu nad šećerom u krvi, efekat će biti bolji.

Reumatoidni artritis

Istraživanja su nedovršena i nejasna po pitanju da li ulje od noćurka pomaže za smanjene simptoma reumatskog artritisa. Neki prethodni podaci pokazuju da može da smanji bol, otok i krutost ujutru, ali druga istraživanja nisu otkrila efekat. Malo je verovatno da ulje noćurka zaustavi progresiju bolesti, tako da će se oštećenje zglobova ipak pojaviti.

Alergije

Unos omega-6 masnih kiselina kroz hranu ili kao dodatak, kao što je na primer GLA iz ulja noćurka ili drugih izvora, ima dugu istoriju korišćenja u narodnoj medicini protiv alergija.

Pasulj

Rak dojke

Jedno istraživanje je ustanovilo da žene s rakom dojke koje su uzele GLA imaju bolje rezultate nakon unosa tamoksifena (leka koji se koristi za lečenje raka dojke), od onih koje uzimaju samo tamoksifen. Druga sitraživanja pokazuju da GLA inhibira dejstvo tumora na linijama ćelija kod raka dojke.

Takođe omega-6 masne kiseline se koriste kod ekcema, visokog krvnog pritiska (hipertenzije), za olakšanje simptoma menopauze, kod multiple skleroze i osteoporoze. Inače treba imati u vidu da kod svih oboljenja efekti ovih masnih kiselina ne dolaze sami od sebe - treba da budu kombinovani sa mnogo drugih faktora, kao i da mu je dejstvo lekovito, a ne magično.

Hranljivi izvori omega-6 masnih kiselina

Za opšte zdravstveno stanje treba da postoji balans između omega-6 i omega-3 masnih kiselina. Odnos treba da bude u dijapazonu 2:1 - 4:1, omega-6 i omega-3. Neki zdravstveni pedagozi podržavaju još niže odnose.

Dostupni oblici omega-6 masnih kiselina

Omega-6 masne kiseline su na raspolaganju u uljima koja sadrže linolensku kiselinu (LA) i gama-linolensku kiselinu (GLA) kao što je od noćurka i ribizle. Plavo-zelene alge takođe sadrže GLA.

Unos omega-6 masnih kiselina

Srednja dijeta (odnosno normalan režim ishrane) obezbeđuje dovoljan unos omega-6 masnih kiselina. Tako dodaci obično nisu neophodni, osim ako ste na lečenju za specifično stanje.

Govorite sa vašim lekarom, da se odredi kakav oblik i kakva doza omega-6 masnih kiselina su najpogodniji za vas.

Pogledaj više

Rejting

5 0
4 0
3 1
2 0
1 0
Oceni:

Komentari

Pošalji

Popularni članci danas