Losos

Losos

Losos predstavlja nesistematizovanu grupu riba, koja pripada porodici pastrmki (Salmonidae). Losos migrira, pолаžući ikru u slatkim vodama, a nakon izvesnog vremena male ribe se sele u okean. Ulov lososa vezan je za jun, kada počinje migracija i onda se kupuje direktno od ribara.

Losos ima tanko, duguljasto telo, spljošteno sa strane, sa srebrnom kožom i razgranatim kratkim repom. Glava i gornji deo leđa su sa sitnim crnim tačkama. Male ribe teške su od 1 do 2, 5 kg, dok neke vrste, kao kraljevski losos naprimer, mogu dostići težine od 40-45 kg. Atlantski losos dostiže dužinu do 1, 5 m.

Losos je jedna od najpoznatijih riba na svetu, jer je ljudi konzumiraju iz različitih razloga – za mršavljenje, za zdravlje, za mišićnu masu. Nije skupa kao tartufi naprimer, ali je svakako možemo računati u delikatesnu hranu. I Irskoj, naprimer, losos može da se nađe u prodavnicama delikatesa na aerodromima. U srcu Dablina nalazi se prodavnica sa tradicijom dugom 180 godina, koja čuva duh i tradiciju irskog naroda i nudi svakakve delikatese, na čelu sa lososom.

Vrste lososa

Sveži losos

U zavisnosti od toga gde živi, u Atlantskom ili Tihom okeanu postoji nekoliko vrsta lososa: Atlanski losos, Kraljevski losos, Japanski losos, Čum, Pink, Crveni i Srebrni losos. Uzgajanje Atlantskog lososa datira iz 19. Veka, kada je u Ujedinjenom kraljevstvu uvedeno inkubatorsko gajenje mlađi, koja je bila namenjena popunjavanju riba u rekama u cilju sportskog ribolova.

1960. prve morske farme u norveškoj postavljaju kaveze u fjordovima sa ciljem prodaje odraslih lososa na tržištu. Prvobitni uspeh dovodi do toga da uzgajanje riba počinje da se razvija najpre u Evropi, a zatim i u svim morima sa umerenom klimom. Preterano brzo povećanje proizvodnje dovodi do prezasićenja tržišta na kraju 20. Veka.

Sastav lososa

Losos je odličan izvor vitamina A, vitamina iz grupe B (B5, B6, B12), kao i vitamina E. sadržaj omega-3-masnih kiselina u lososu je neuporedivo. U sastav ove cenjene ribe ulaze velike količine natrijuma, fosfora i kalijuma, kao i magnezijum, cink i gvožđe.

100 g lososa sadrže 142 kalorije, 6, 34 g masti, 55 mg holesterola, 69 ml vode, 19, 8 g belančevina.

Izbor i čuvanje lososa

Losos sa biljem

Izbor lososa je sličan kao i kod drugih vrsta ribe. Ipak, ova vrsta ribe se sve češće nudi u smrznutom stanju i zbog toga budite veoma oprezni što se tiče roka za upotrebu. Morska riba se čuva mnogo lakše od slatkovodne. Sveži losos se dobro osuši, uvija je se u pergament papir i postavlja se u hermetički zatvorenu posudu.

Umotan na ovaj način, losos treba staviti na najhladnije mesto u frižideru. Na ovaj način može se očuvati oko 2-3 dana. Možete i zamrznuti lososa na temperaturi od -18 stepeni. Smrznuti losos ne može da izdrži više od mesec i po dana, jer je količina masti u njemu dosta visoka.

Osnovno pravilo, kojeg treba da se obavezno pridržavate je da nikada zamrzavate ribu koja nije sveža i nije očišćena od unutrašnjih organa.

Losos u kulinarstvu

Losos može da se konzumira mariniran, pečen, dimljen ili pržen. Da ne zaboravimo da se može konzumirati i u sirovom stanju, u formi sušija ili sašimija, samo lagano posoljen.

Sa gastronomske tačke, kombinovati losos sa ljutim, slatkim, kečapom ili sirom je potpuno nedopustivo. Uzmite u obzir ove činjenice, kada se pripremate za kulinarsku obradu ove vrste ribe.

Zalogaji sa lososom

Proces pripreme lososa ne treba da bude previse dug, jer postaje suv i neprijatan za jelo. Teško se može odrediti koje je tačno vreme za pripremu, jer su faktori koji utiču na to različiti – oblik ribe, debljina i sadržaj masnoća.

Kako bi imali kakvu, takvu predstavu o vremenu pripreme, izmerite ribu u najdebljem delu, a nakon toga je pripremajte između 5-8 minuta za svaki centimetar debljine.

Losos je služi sa dobro ohlađenim belim vinom. Najbolji je za pripremu apsolutno svež losos. Može da se jede sirov sa tartar sosom ili da se pripremi kao suši ili sašimi. Marinara se u limunovom soku, maslinovom ulju i biljkama.

Koristi od lososa

Pečeni losos

Riba je jedna od najkorisnijih namirnica. Losos, koji ima izuzetno visok sadržaj omega-3-masnih kiselina i još mnogo drugih cenjenih elemenata, zauzima jedno od prvih mesta među zdravom hranom. To je izuzetno dijetalna riba – lako se vari i niskokalorična je.

Omega-3-masne kiseline se nalaze u skoro svim vrstama ribe, ali one iz lososa se najlakše usvajaju od strane organizma. Losos smanjuje rizik od srčanih i oboljenja krvnih sudova, čuva od pojave različitih oblika raka (posebno od raka grlića materice). Smatra se da preventivno deluje na pojavu Alchajmerove bolesti, depresije, smanjuje zgrušavanje krvi i reguliše pritisak. Ulje od lososa je odlično sredstvo protiv osteoporoze.

Pogledaj više

Rejting

5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Oceni:

Komentari

Pošalji

Popularni članci danas