Bok Čoj

Bok čoj

Bok čoj je predstavnik zeljastih biljaka. Dolazi nam sa dalekog Istoka - iz Japana, Kine, Indonezije. Bok čoj je vrsta kupusa, koja po veličini i spoljašnjem izgledu dosta podseća na kineski kupus. Pripada porodici kupusnjača. Bok čoj je poznat pod raznim nazivima, a najrasprostranjeniji je samo čoj.

Sorte koje su kultivisane u Kini se prvobitno veoma teško navikavaju na naše klimatske uslove. Tek nakon dugih selekcija i genetskih modifikacija su ove sorte razvijene i prilagođene našim uslovima, tako da se već mogu gajiti u svakoj bašti.

Gajenje bok čoja

Bok čoj treba da se posadi, tako da mu glavna faza razvoja ne bude kada su dani u godini najduži. To je tako, jer kada se ova bljka izlaže dugo svetlosti, ona raste, cveta i ukus joj je dosta gorči.

Bok čoj je osetljiv i na niske temperature. Minimalna temperatura koju ovaj kupus može podneti je 12 stepeni. Od sredine jula do početka avgusta se bok čoj sadi na otvorenom.

Često se sadi u redove koji su udaljeni jedni od drugih oko 30 - 35 cm. Moguće je prvo da se napravi rasad, a zatim da se i zasadi. Kupus je zreo najkasnije do 60 dana nakon što se posadi.

Kupus bok čoj

Kao i kod kineskog kupusa, tako i kod bok čoja, najvažniji deo je drška. Jedna glavica može dostići težinu do 1.5 kg, a idealna težina za branje kupusa je između pola kg i 1 kg.

Sastav bok čoja

Bok čoj je veoma dobar izvor vitamina A i C. Zeleni deo ovog kupusa sadrži folnu kiselinu, gvožđe, kalcijum i vlakna. Bok čoj je bogat vitaminom B6, kalijumom, manganom. Bok čoj ima nizak sadržaj natrijuma.

Kalijum u bok čoju pomaže u održavanju elektrolitnog balansa, vitamin K pomaže u zgrušavanju krvi, kalcijum jača kosti i zube, a vitamin A je neophodan za održavanje zdravih zuba, sluzokože, kostiju i mekih tkiva.

Odabir i čuvanje bok čoja

Uvek birajte bok čoj sa belim, lepo formiranim drškama, koje nemaju tragove nečistoće po sebi. Stabiljke ovog kupusa podsećaju na one kod celera, ali nisu žilave. Izbegavajte bok čoj ako ima deformisanu dršku i braon fleke po sebi. To ukazuje na loše uslove u kojima se biljka odgajala. Žuti listovi i veoma male drške ukazuju da je biljka stara.

Bok čoj sa piletinom

Spremanje bok čoja

Bok čoj ima blaži ukus za razliku od kineskog kupusa. Zato se može konzumirati i svež, kao obično povrće. Listovi i drške se sitno iseckaju i začine se uobičajenim sosoevima za salate.

Bok čoj se može spremiti i kao kelj, ali se glavice seku krupnije i malo se prodinstaju u maslacu. Bok čoj je odličan garnir, a za to je potrebno da se samo malo skuva na pari.

Bok čoj se najčešće koristi za čorbe. On se može servirati kuva ili dinstan, iseckan kao salata, pečen sa lososom. Za salatu su najpogodnije manje glavice bok čoja, jer ne postoji nikakva opasnost da se konzumiraju sveže.

Bok čoj je glavni sastojak mnogih azijskih jela. On se može peći, dinstati ili se koristiti kao hrskavi dodatak raznim salatama ili biti samostalna kupus salata.

Ako želite da probate novo povrće, koje je bogato vitaminima i mineralima, lako za spremiti i servirati, onda je bok čoj pravi izbor.

Koristi od bok čoja

Kao što je već rečeno, bok čoj sadrži važne vitamine i minerale, koji su neophodni za dobro zdravlje. On je bogat vlaknima, a takođe je niskokaloričan, pa ga to čini odličnom namirnicom za oosobe koje su na dijeti. MOže se konzumirati u velikim količinama, a da ne utiče na unos kalorija tokom dana.

Bok čoj je jedna od novih super namirnica, jer zahvaljujući svojim antioksidansima ima važnu ulogu u borbi sa slobodnim radikalima i prevenciji raka. Bok čoj ne spada u alergene i ne sadrži oksalate i purine.

Pogledaj više

Rejting

5 0
4 0
3 1
2 0
1 0
Oceni:

Komentari

Pošalji

Popularni članci danas