Vrste oraha

Orasi

Orasi su plod stabla Orah iz istoimene porodice Oraha. Predstavlja visokokaloričan, ali veoma koristan za zdravlje orašasti plod. Jezgro oraha se sastoji od dva nejednake mesnata dela. Oni su skoro bele boje i prekriveni su tankom, svetlo-braon kožom i delimično su vezani jedan za drugi. Sam plod je zatvoren u okruglim ili duguljastim ljuskama koje su braon boje i teško lomljive.

Orah je kultivirano drvo, a delovi koji se koriste su list, plod i spoljašnja ljuska zelenog ploda. U Bugarskoj je drvo oraha široko rasprostranjeno.

Sastav oraha

Orasi su odličan izvor omega 3 masnih kiselina. Takođe su dobar izvor mangana i bakra. Osim toga, orasi sadrže elaginsku kiselinu, antioksidans i fitohemično jedinjenje. 25 gr. oraha sadrži 163 kalorija, 3.81 gr. proteina i 16.30 gr. masti.

Prema sadržaju vitamina C, orasi nadmašuju ribizlu i citrusno voće. Bogati su vitaminima A, B i E, kao i brojnim mikroelementima. Plod oraha je vrlo bogat belančevinama i masnoćama, mineralnim solima gvožđa, magnezijuma, fosfora i drugim mineralnim solima. List oraha sadrži visoku koncentraciju joda.

Orah

Vrste oraha

Iako postoji mnogo vrsti stabla oraha, postoje tri osnovne vrste oraha koji se konzumiraju: engleski (ili persijski) orah, crni orah i beli orah.

Engleski orah ima tanku ljusku koja se lako lomi. Crni orah ima debelu ljusku i karakterističan oštar ukus. Beli orah ima sladak ukus i veći sadržaj masnoća od drugih vrsta, iako nije toliko rasprostranjen kao druge vrste.

Engleski orah potiče iz Indije i područja oko Kaspijskog mora i stoga je poznat i kao persijski orah. Tokom 4. veka, Rimljani uvode orah u mnoge evropske zemlje, gde je počela njihova kultivacija. U svojoj istoriji, orah je veoma poštovan zbog svoje upotrebe, uključujući hranu, lekove, boje i ulje za lampe.

Crno i beli orasi dolaze iz Severne Amerike, konkretnije iz doline Centralnog Misisipija i oblasti Apalačkih planina. Danas, vodeći komercijalni proizvođači orasha su SAD, Turska, Kina, Iran, Francuska i Rumunija.

Izbor i čuvanje oraha

Prilikom kupovine celih oraha u ljusci, potrebno je da izaberete one koji su teški srazmerno njihovoj veličini. Njihove ljuske ne bi trebalo da bude napukle, probijene ili oštećene, što je često znak razvoja plesni u plodu.

Zbog visokog sadržaja polinezasićenih masti, orasi su veoma kvarljivi i treba ih pažljivo čuvati. Orahe u ljusci treba čuvati u hermetički zatvorenoj posudi u frižideru, gde će se zadržati do šest meseci ili u zamrzivaču, gde će se održati u trajanju i do jedne godine. Orahe bez ljuske bi trebalo da čuvati u frižideru, gde će ostati sveži šest meseci.

Kulinarska upotreba oraha

Orasi mogu da se jedu i sirovi i pečeni. Oni su divan dodatak musliju i ovsenim žitaricama; kašama i salatama. Oni se koriste u proteinskim šejkovima i posebno su pogodni kao dodatak taratoru, zelenoj salati, nemasnom sitnom siru ili mocareli. Orasi se koriste za punjenje tradicionalnog Nikoljdanskog šarana. Od njih se pravi liker od oraha i slatko.

Vrste namirnica koje se mogu dobiti od oraha su orahovo ulje, orahovo brašno i esencija oraha. Mogu se jesti i osušeni. Odlično dopunjuju veliki broj slatkiša i poslastica. Neke od najpopularnijih poslastica su ceđeno kiselo mleko sa medom i orasima i baklave sa orasima.

Baklava sa orasima

Orasi su vrlo visokokalorični, zbog čega ljudi na dijeti ne bi trebalo da konzumiraju više od 30 gr dnevno. Čak je i ova mala šaka dovoljna da se ubrza metabolizam.

Korist od oraha u ishrani

- Uključivanje oraha u ishranu može biti važan korak ka poboljšanju kardiovaskularnog sistema. Orasi su važan izvor mononezasićenih masti, 15% masti čine zdravo mononezasićene masnoće.

- Visok sadržaj antioksidanasa u orasima može biti odbrana za kardiovaskularni sistem;

- Pojedinci koji konzumiraju velike količine hrane koja sadrži omega-3 polinezasićene masne kiseline kao što su orasi, ne pate od visokog krvnog pritiska;

- Orasi poboljšavaju nivo holesterola osoba sa dijabetesom tipa 2;

- Orasi pomažu u smanjivanju nivoa nekoliko molekula koji promovišu razvoj ateroskleroze;

- Orasi su bogat izvor omega-3 masti i alfa-linolenske kiseline, poboljšavaju funkciju arterija posle konzumiranja hrane sa visokim sadržajem masti;

Orasi

- Orasi se često nazivaju "hranom za mozak" zbog njihove visoke koncentracije omega-3 masti. Ljudski mozak se sastoji od više od 60% strukturnih masti. Za pravilno funkcionisanje moždanih ćelija, ove strukturni masti treba da budu, pre svega, omega-3 masti koje se nalaze u orasima i riba iz hladnih voda.

- Orasi sprečavaju formiranje kamena u žuči;

- Orasi su izvor melatonina;

- Orasi, bogati omega-3 masnim kiselinama, štite kosti;

- Jezgra oraha smanjuju rizik od dobijanja na težini.

Štetne posledice konzumiranja oraha

Plod oraha je jedna od namirnica koje dovode do alergijskih reakcija. Jedna od najtežih alergijskih reakcija je upravo na orahe. Osetljivost na njih je veoma velika, čak i u malim količinama. Mogu da izazovu ozbiljno oticanje larinksa, oštar bol u stomaku, dijareju, povraćanje, urtikariju, astmu i tešku anafilaktički šok.

Orasi u narodnoj medicini

Orah se vekovima koristi u narodnoj medicini kao dobar lek za umor i vraćanje snage. I sam Avicena preporučuje med sa mlevenim orasima protiv bolesti povezanim sa umorom.

Kotrljanje oraha među dlanovima je moćno sredstvo protiv nervoze. Lišće oraha je takođe uključeno u velikom broju narodnih recepata. Lišće prikupljeno tokom juna se koristi kao sredstvo protiv glista, kožnih bolesti, ekcema, lupusa. Čaj od lišća pomaže i kod angine.

Komentari

Pošalji
0
Ukupno glasalo: 0
5 0
4 0
3 0
2 0
1 0
Oceni:

Popularni članci danas