bonapeti.rs»Članci»Začini»So - koristi i štete

So - koristi i štete

So - korisna ili štetna

Natrijum hlorid, Štetnost Zdravstvene organizacije nas često upozoravaju na opasnosti od soli, koju svi tako često konzumiramo. To je zbog tvrdnje da visok unos soli dovodi do niza zdravstvenih problema, uključujući visok krvni pritisak i bolesti srca.

Međutim, desetine studija nisu pružile uverljive dokaze koji podržavaju ovu tezu. Štaviše, mnoge studije zapravo pokazuju da konzumacija premalo soli može biti štetna.

Ovaj članak detaljno razrađuje so - korisna ili štetna, kao i njene zdravstvene posledice.

Šta je so?

So se još naziva i natrijum hlorid (NaCl). Sastoji se od 40% natrijuma i 60% hlorida. So je najveći prehrambeni izvor natrijuma, a reči "so" i "natrijum" se često koriste naizmenično. Neke vrste soli mogu da sadrže tragove kalcijuma, kalijuma, gvožđa i cinka. Jod se često dodaje u so.

Glavni minerali u soli deluju kao važni elektroliti u telu. Pomažu u ravnoteži tečnosti, nervnoj transmisiji i funkciji mišića.

So se oduvek koristila za čuvanje i konzervisanje hrane. Veće količine soli mogu da spreče rast bakterija koje kvare hranu.

So se sakuplja na dva glavna načina: iz rudnika soli i isparavanjem morske vode ili druge vode bogate mineralima.

U stvari, postoji mnogo vrsta soli. Opšte sorte uključuju običnu so, himalajsku ružičastu so i morsku so. Različite vrste soli mogu da se razlikuju po ukusu, teksturi i boji. U slučaju da se pitate koja je vrsta najzdravija, istina je da su sve one dosta slične.

Kako so utiče na zdravlje srca?

Vrste soli

Preporučuje se smanjenje natrijuma u jelovniku. Takođe je važno da ne unosite više od 2.300 mg natrijuma dnevno, poželjno je čak i manje. To je otprilike 1 kašičica ili 6 grama soli, od čega je 40% natrijum.

Ljudi masovno konzumiraju mnogo više od preporučenog dnevnog unosa. Previše soli u ishrani podiže krvni pritisak, čime se povećava rizik od srčanih bolesti i moždanog udara. Međutim, postoje ozbiljne sumnje o pravim koristima ograničenja natrijuma.

Istina je da smanjenje unosa soli može sniziti krvni pritisak, posebno kod ljudi sa oboljenjem koje se naziva osetljivost na so - hipertonija.

Jedno proučavanje iz 2013. je pokazalo da kod ljudi sa normalnim krvnim pritiskom, ograničavanje unosa soli smanjuje sistolni krvni pritisak za samo 2.42 mmHg, a dijastolički krvni pritisak za samo 1, 00 mmHg (9). To je kao da odete sa 130/75 mmHg na 128/74 mmHg. Ovo nisu baš oni impresivni rezultati, koje se nadate da ćete dobiti od ukusne ishrane.

Štaviše, neka proučavanja nisu pronašla dokaze da će ograničavanje unosa soli smanjiti rizik od srčanog udara, moždanog udara ili smrti.

Nizak unos soli može biti štetan

So - koristi i štete

Postoje neki dokazi koji ukazuju na to da dijeta sa malo soli može biti potpuno štetna.

Negativni efekti smanjene konzumacije soli na zdravlje uključuju:

• Povećani LDL holesterol i trigliceridi: ograničenje soli je povezano sa povećanjem LDL (lošeg) holesterola i triglicerida;

• Bolesti srca: nekoliko proučavanja sugeriše da je manje od 3.000 mg natrijuma dnevno povezano sa povećanim rizikom od smrti od srčanih bolesti;

• Zatajenje srca: analiza je ustanovila da ograničavanje unosa soli povećava rizik od smrti za osobe sa srčanom insuficijencijom. Efekat je zapanjujuć, sa 160% većim rizikom od smrti kod ljudi koji smanjuju unos soli;

• Insulinska rezistencija: neka istraživanja su objavila da dijeta sa malo soli može povećati insulinsku rezistenciju.

• Dijabetes tipa 2: proučavanje je ustanovilo da je kod pacijenata sa dijabetesom tipa 2, manje natrijuma povezano sa povećanim rizikom od smrti.

Visok unos soli je povezan sa rakom želuca

Himalajska so

Rak želuca je peti po rasprostranjenosti rak u svetu. To je treći vodeći uzrok smrti od raka u svetu i uzrokuje više od 700.000 smrtnih slučajeva svake godine. Nekoliko opservacionih proučavanja povezalo je ishanu sa velikim konzumiranjem soli sa povećanim rizikom od raka želuca. Ogroman rad o soli iz 2012. analizirao je podatke iz 7 prospektivnih studija koje su uključivale ukupno 268.718 učesnika. Utvrđeno je da kod osoba sa visokim unosom soli imaju 68% veći rizik od karcinoma želuca u poređenju sa onima sa malim unosom.

Kako i zašto se to tačno dešava nije dobro shvaćeno, ali postoji nekoliko teorija:

• Rast bakterija: Visok unos soli može povećati rast Helicobacter pylori - bakterije koja može dovesti do upale i čira na želucu. Ovo može povećati rizik od raka želuca;

• Utiče na sluzokožu želuca: Dijeta bogata solima može oštetiti i upaliti sluzokožu želuca, tako što je na taj način izlaže kancerogenima.

Međutim, imajte na umu da su ovo zapažanja. Ne mogu dokazati da visok unos soli uzrokuje rak želuca, nego samo da su jedno i drugo jako povezani.

Koja hrana ima visok sadržaj soli / natrijuma?

Većina soli u modernoj ishrani dolazi iz hrane iz restorana ili pakovane i prerađene hrane. U stvari, procenjuje se da oko 75% soli u ishrani dolazi iz prerađene hrane. Samo 25% unosa se prirodno javlja u hrani ili se dodaje tokom kuvanja.

Soliti

Slana hrana za doručak, konzervirane i instant supe, prerađeno meso, sos i soja sos su primeri hrane sa visokim sadržajem natrijuma.

Postoje i neke prividno neslane namirnice koje zapravo sadrže iznenađujuće velike količine soli, uključujući hleb, sitni sir i neke žitarice.

Ako pokušavate da smanjite količinu, na etiketi hrane se skoro uvek navodi sadržaj soli.

Da li treba da jedete manje soli?

Ako vaš doktor želi da ograničite unos soli, svakako je dobra ideja da to učinite, pratite ga i držite se toga. Uprkos tome, ako ste zdrava osoba koja jede uglavnom umerene količine soli – srednje slane namirnice, onda verovatno ne trebate da se brinete. U tom slučaju možete slobodno dodati so tokom kuvanja ili za stolom kako biste poboljšali ukus.

Kao što jse često dešava u ishrani, optimalan unos je negde između dve krajnosti. Tako da ponekad možete sebi dozvoliti neku drugu slanu palačinku ili slanu kiflicu.

Facebook
Omiljeno
Twitter
Pinterest

Popularni članci danas

Povezani recepti