Kolagen - šta treba da znate

Kolagen - šta treba da znate

U omiljenoj kremi za lice, losionu za telo, prehrambenim dodacima i čak u lekovima, često otkrivamo prisustvo kolagena. Šta predstavlja kolagen, koju ulogu igra u našem telu, da bi prisustvovao kao sastavni deo proizvoda koje svakodnevno koristimo?

Odgovor je u upoznavanju sa suštinom i ulogom ovog prirodnog proizvoda tela ljudi i životinja koji ima vodeći značaj za telesnu strukturu.

Suština i značenje kolagena

Osnovni strukturni protein vezivnog tkiva ljudskog tela, kao i onog kod skoro svih sisara, nazivamo kolagen. Sam naziv potiče od grčke reči kolla što znači lepak. Ovaj naziv je izuzetno dobro pronađen za gradivni element koji održava tkiva, kosti, tetive, mišiće i jača ih.

Predstavlja čvrstu, nerastvorivu, vlaknastu belančevinu, koju proizvodi telo čoveka i životinje. Izgrađen je na jedinstven način. Svaka spirala u njegovoj trostrukoj spirali sadrži oko hiljadu aminokiselina. Molekuli kolagena su povezani tako da formiraju duga i tanka vlakna, čija je karakteristika pre svega jačajućem delovanju.

Sve ovo je važno za pravilno funkcionisanje tela, zato što obezbeđuje svu čvrstinu kostiju, mišića i tetiva koja mu je potrebna. Javljajući se kao najrasprostranjeniji protein u našem telu, kolagen bukvalno spaja njegove sastavne delove. Čvrstina, struktura i elastičnost kože, tetiva i mišića nastaju zahvajujući kolagenu. Poslenje, ali ne najmanje bitno, i svež i blistav izgled lica i cele kože. On se brine takođe i o noktima, zubima i kosi.

Najobilnija belančevina u ljudskom telu takođe služi za jačanje krvnih sudova i igra važnu ulogu u razvoju vlakana. Predstavlja osnovni sastavni deo kostiju i zuba. Kolagen kao sastavni deo predstavlju 25 procenata svih belančevina. On može da ubrza metabolizam i da pomogne u izgradnji mišićne mase.

Gastrointestinalnom traktu je takođe potreban ovaj nezamenjivi sastojak. Nedostatak prouzrokuje pad u imunom sistemu čoveka. To znači da pri potrebi jačanja imuniteta treba da se pribegne dodatnom unosu kolagena.

Jasno je da je reč o životno važnom sastojku u našem telu, kod kog zdravlje i lepota idu ruku po ruku i potrebni je da ga imamo tokom celog života.

Stanje kolagena u telu kod različitih uzrasta

Kolagen u različitom uzrastu

Nažalost, ljudsko telo ne proizvodi neprestano kolagen u neophodnoj količini. S godinama proizvodnja ovog važnog proteina se sve više opada. Ova činjenica vidljivo se odražava na spoljašnjost. Koža se steže, pojavljuju se bore, kosa gubi sboj sjaj i blistav i zdrav izgled, nokti se lako lome, a telo se sve teže pokreće.

Posebno postoje i drugi faktori koji negativno utiču na važan sastojak našeg tela i zavisi od načina života i čovekovog ponašanja. To je pušenje duvana, konzumacija proizvoda koji sadrže šećer, izlaganje sunčevoj svetlosti u opasnim periodima sunčeve aktivnosti.

Kako da znamo da proizvodnja kolagena u našem telu počinje da opada?

Budući da taj proces počinje još u ranoj uzrasti, oko 25 godine, on je neprimetan i ne primećuje se lako. Vremenom on recidivira. Ipak, postoje načini da se osete simptomi i da se potraži lek.

Kada kost zgloba i sama hrskavica promene strukturu od glatke ka čvrtoj, pa čak i neravnoj, to znači da je nivo kolagena opao. Ova činjenica se oseti u otežanom kretanju i nekim poremećajima funkcija zglobova. Zbog poremećaja u hrskavici, pojavljuju se i bolovi u zglobovima.

Ovi problemi mogu da se koriguju pomoću dodatog kolagena, ali postoji nekoliko vrsta kolagena i zbog toga informacije o svakoj vrsti i njegova primena će pomoći u izboru potrebne vrste.

Tipovi kolagena i njhova primena

Poznat je izuzetno veliki broj vrsta kolagena, pri čemu skoro 90 procenata od onog u ljudskom telu se sreće u tipu I, II i III. Ova tri tipa su od odlučujućeg značaja za celovitost tkiva, za njegova mehanička svojstva i trajnost koju pokazuju.

Nakon 25. godine proizvodnja kolagena opada za 1.5 procenata godišnje. Nakon 40. godine proces se ubrzava i procenat je već 25, a u 60. godini proizvodnja kolagena se smanjila za pola.

Evo koji kolagen će nam pomoći u problemima koji se pojavljuju.

Kolagen tip I

Ovaj kolagen može da se nađe na mestima kao što je koža, tetive, krvni sudovi i unutrašnji organi. Oko 60 procenata celokupnog kolagena u našem telu je ovog tipa. On se karakteriše pre svega trajnošću i izdržljivošću velikih opterećenja.

Sastavljen je od otprilike 10 aminokiselina koji su odgovorni za zdravlje kose, kože i nokatnih ploča. Glicin, prolin, alanin i hidroksiprolin su najpoznatiji među njima.

Kolagen tip II

Hidrolizirani kolagen

Ovaj kolagen je takođe bogat aminokiselinama i gradi zglobne hrskavice. Poboljšava njihove funkcije. On beleži gotovo 90 procenata sadržaja u hrskavicama zgloba i njegova osnovna uloga je da se brine o hrskavičnom tkivu.

Važno je napomenuti da kolagen tip II ima drugačiji sastav aminokiselina u odnosu na tip I i tip III i zbog toga ne treba da se uzima zajedno sa ova dva tipa. Telo možda neće prepoznati protein kao što je kolagen.

Osnovni za tip II su hondroitin i hijaluronska kiselina, koji su se pokazali kao veoma korisni za zdravlje zglobova. Ovi elementi zajedno deluju protiv osteoartritisa, a hondroitin konkretno smanjuje upalu i trošenje hrskavičnog tkiva.

Kolagen tip III

Kolagen tip III je osnovna komponenta retikularnih vlakana i veoma često ide zajedno sa tipom I. Pomoću njega se gradi novo vezivno tkivo kod rana na primer. Ima ga takođe na mestima kao što je koža, arterijalni zidovi, a kod deficita dolazi do puknuća krvnih sudova.

Kolagen tip IV

Ovaj kolagen se nalazi u tkivu koje ograđuje neke organe, mišiće i masno tkivo. On ima važnu ulogu u održavanju ćelija i tkiva nekih organa kao što su bubrezi, oči i unutrašnje uvo. Kod prisustva mutiacija u genu dobijaju se oštećenja unutrašnjeg uveta. SAmo kolagen takoše može da se ošteti i tada se razvija sindrom Alporta.

Kolagen tip V

Za fibrilaciju tipa I i tipa III, kao i za izgradnju tkiva, suštinski značaj ima kolagen tip V. On ima ulogu u izgradnji ljudskog skeleta, jetre, pluća i placente.

Hrana bogata kolagenom

Bujon od kostiju je izvor kolagena

Budući da je kolagen važan, potrebno je da ga redovno nabavljamo. Najbolje je da se unosi kroz hranu. Prehrambeni proizvodi koji daju najviše kolagena su bujon od kostiju, brokoli i sve ribe. U njih treba da dodamo jaja, mahunarke, heljdu, ovsene pahuljice, piletinu.

Važna informacija je da voće i povrće koje je bogato vitaminom C pomaže u izgradnji nivog kolagena. Kivi, limun i ananas su prvi među njima.

Neke zanimljive činjenice vezane za kolagen

Kolagen tip I je poznat po tome što je veoma rastegljiv i u isto vreme jači od čelika, računajući u gramima. On upravlja regeneracijom tkiva i nezamenljiv je kod rana od opekotina.

Kolagen je otprilike 30 procenata od belančevina u telu, a one pak sa svoje strane čine 20 procenata telesne težine.

U rožnjači i sočivu oka kolagen je u kristalnom obliku.

Kolagen ima veliku izdržljivost opne i nezamenljiv je u vezama zglobova.

Pogledaj više

Rejting

5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Oceni:

Komentari

Pošalji