Raž

Raž

Iako su proizvodi od pšenice u znatnoj meri zastupljeni u prodavnicama i marketima, svakako vredi da se potraže i proizvodi od raža - ne samo zbog bogate i lepe arome i ukusa, već i zbog dosta prednosti za zdravlje koje ova biljka ima u sebi. Kao i većina proizvoda od žitarica, u prodavnicama je i sam raž dostupan tokom cele godine.

Raž (Secale cereale) je žitarica, koja podseća na pšenicu, ali je duža i tanja, a boja mu varira od žuto - braon do sivo - zelene. Može se naći kao ceo, mrvljen ili u obliku brašna ili ljuspica. Pošto je teško razdvojiti pupoljak i mekinje od endosperma zrna raža, velike količine nutrijenata ostaju za razliku od fino mlevenog pšeničnog brašna.

Raž kao žitarica se gaji veoma lako, uspeva čak i na zemljištu koje nije bogato mineralima. Za razliku od pšenice, raž uspeva i na mestima gde je klima hladnija i suva.

Raž spada u žitarnice koje su veoma kasno postale popularne. Za razliku od drugih žitarica, on se nije gajio do 400. godine pre Hrista. Prvi put je kultivisan u Nemačkoj i vekovima se smatrao namirnicom koju su najviše jeli siromašni.

Danas se sve više ljudi upoznaje sa prednostima i hranljivim vrednostima koje ima raž i u zemljama Istočne Evrope kao i u skadinavskim zemljama se ova biljka veoma ceni.

Glavna proizvodnja raža je u Rusiji, a drugo mesto dele Poljska, KIna, Kanada i Danska.

Sastav raža

Raž je veoma bogat vitaminima B grupe - В1, В2, В3, В5, В6 i В9. U njemu ima i fosfora, magnezijuma, cinka, gvožđa, bakra i kalijuma. Tamno raženo brašno je veoma bogato vlaknima.

100 g raža ima 69.7 g ugljenih hidtrata, 14.7 g belančevina i 2.5 g masti.

Odabir i čuvanje raža

Raženi hleb

- Kao i za svaku drugu namirnicu, proverite uvek da li je pakovanje dobro zatvoreno, kako vlaga ne bi ušla.

- Kada kupujete raženi hleb, pročitajte na etiketi da li je zaista korišćen raž, jer se često umesto njega koristi pšenica obojena karamelom. Raženi hleb ne traje dugo, pa se zbog toga preporučuje čuvanje proizvoda od raža ne bude više od dva dana.

- Čuvajte raž u posdi sa poklopcem, na hladnom, tamnom i suvom mestu.

Raž u kulinarstvu

- Kao i ostale žitarice, i raž je potrebno oprati dobro pod mlazom tekuće vode.

- Na jednu šolju raža idu dve i po šolje kipuće vode i malo soli.

- Kada sve proključa, smanjite temperaturu i kuvajte na tihoj vatri oko sat - sat i po.

Najrasprostranjeniji proizvodi od raža su raženo brašno, raženi hleb i ražene pahuljice. Ražeo brašno se deli na svetlo i tamno. Svetlo brašno sadrži veću količinu skroba, a manje proteina. Raženi hleb se pravi od svetlog raženog brašna.

Najčešći način za pripremu raženih pahuljica jeste kuvanje u mleku ili vodi nekih 20 minuta. One se konzumiraju isto kao i musli sa koštunjavim ili sušenim voćem ili kao kaša sa raznim sirevima i povrćem. Pečene ražene pahuljice se koriste za pravljenje testa za razne ražene ili raženo - pšenične proizvode. Ražene pahuljice sa mlekom i cimetom su odličan i veoma zdrav obrok.

Eksperti savetuju da se raž kuva dugo, kako bi se razložili proteini i vlakna. U sprotnom, može se pojaviti nadimanje.

Koristi od raža

- Pomaže u borbi sa kilogramima. Vlakna koja se nalaze u ražu daju osećaj sitosti, što čini raženi hleb odličnim saveznikom svakog ko pokušava da smrša.

- Pomaže u sprečavanju pojave kamena u žuči. Konzumacija namirnica koje su bogate nerastvorljivim vlaknima, među kojimma je i raž, može biti od koristi ženama da spreče pojavu kamena u žuči. Sprovedena istraživanja su pokazala da žene, koje su konzumirale namirnice bogate vlaknima, smanjile su rizik od pojave kamena za 13%.

- Raž i ostale žitarice smanjuju rizik od pojave dijabetesa tipa 2. Raž, kao i druge žitarice, je bogat magnezijumom - mineralom koji zajedno deluje sa preko 300 enzima, uključujući i one koji učestvuju u sekreciji glukoze i insulina.

Proizvodi od raža

- Veoma je dobar za osobe koje imaju dijabetes. Naučna istraživanja su pokazala da osobe koje imaju dijabetes bolje podnose proizvode od raža nego od pšenice.

- Vlakna koja se nalaze u ražu su korisna kod kardiovaskularnih oboljenja i dobra su za creva. Dijeta bogata vlaknima je korisna ko smanjenja rizika od raka debelog creva, pomaže da se snizi nivo holesterola i šećera u krvi, kod osoba koje imaju dijabetes.

- Dobar je za kardiovaskularno zdravlje kod žena u periodnu nakon menopauze. Unos žitarica kao što je raž, najmanje 6 puta sedmično, se odlično pokazao kao koristan za žene u menopauzi i za one koje imaju visok nivo holestrola, visok pritisak ili neke znakove kardiovaskularnih oboljenja.

- Štiti od srčane insufijencije. Prema sprovedenim istraživanjima u SAD, gde je srčana insufijencija glavni razlog za hospitalizaciju starijih osoba, pokazalo se da osobe koje su svakodnevno konzumirali integralne žitarice za doručak, imaju 29% manji rizik od srčane insufijencije.

- Vlakna u integralnim žitaricama i voću štite od raka dojke. Ustanovljeno je da dijeta bogata vlaknima i voćem ima znatan uticaj u zaštiti od raka grudi kod žena u menopauzi. Istraživanja su pokazala da se konzumacijom namirnica bogatim vlaknima rizik od raka dojke smanjuje za 52%.

- Štiti od raka koliko/ ili više od povrća i voća. Od skoro se sprovode istraživanja koja izučavaju ne samo "slobodni" oblik fitonutrijenata i njihovu antioksidantnu snagu, već i njihov oblik koji se oslobađa tokom varenja hrane, a zatim se i usvaja. Integralne namirnice imaju pričvrđćeni oblik fitonutrijenata i veoma je verovatno da su dobre u smanjenju rizika od pojave raka.

- Liganini koji se nalaze u ražu naš štite od oboljenja srca. Jedna vrsta fitonutrijenata koja se u velikim koncentracijama nalazi u integralnim namirnicama je liganin. Osim što štiti od raka dojke i od drugih vrsta raka koje su povezane sa hromonima, on takođe štiti i od raznih oboljenja srca.

- Integralne namirnice i riba imaju jako zaštitno dejstvo kod dečije astme. Istraživanja su pokazala da integralne namrnice i riba mogu da smanje rizik od pojave astme kod dece za 50%.

Rejting

5 0
4 0
3 1
2 0
1 0
Oceni:

Komentari

Pošalji

Popularni članci danas