Omega-9 Masne Kiseline

Maslinovo ulje

Omega-9 masne kiseline su veoma važne masne kiseline koje telo ne može samo da sintetiše, pa ih je potrebno unositi u organizam putem hrane ili dodataka ishrani. To je grupa od 5 nezasićenih masnih kiselina, a za čoveka su najvažnije dve - eruka i oleinska kiselina.

Zajedničko svim masnim kiselinama je dupla veza ugljenika koja povezuje svih 5 kiselina na poziciji omega-9 u njihovoj molekularnoj strukturi.

Važno je napomenuti da su omega-9 masne kiseline esencijalne samo do određenog stepena. Njih ne mogu proizvesti omega-3 i omega-6 esencijalne masne kiseline.

Osnovne uloge omega-9 masnih kiselina su dve. Prvo, one su sastavni deo ćelijskih membrana, odakle eliminišu zasićene masne kiseline, za koje je poznato da su odgovorne za mnoge neželjene procese u organizmu.

Drugo, omega - 9 masne kiseline stimulišu ćelijske receptore za loš holesterol, što vodi do njegovog smanjenja u krvi.

Odabir i čuvanje omega-9 masnih kiselina

Kikiriki buter

Omega-9 masne kiseline se nalaze u raznim kompleksima esencijalnih masnih kiselina. Kao deo formule 3-6-9, omega - 9 ulazi u kompleksne formule zajedno sa biljnim ekstraktima, vitaminima, aminokiselinama, mineralima.

Kod sličnih formula, različiti sastojci su podeljeni u grupe. Svaka grupa se pije po određenoj šemi, kako bi se izbegle pojedine zajedničke reakcije.

Koristi od omega-9 masnih kiselina

Svakom su poznate koristi mediteranske dijete po zdravlje. To je tako, jer hrana bogata maslinovim uljem čuva srce, a jedan od glavnih sastojaka maslinovog ulja jeste oleinsk akiselina.

Omega-9 masne kiseline snižavaju nivo lošeg holesterola, pa na taj način štite od nastanka i razvoja kardiovaskularnih oboljenja. One smanjuju rizik od pojave ateroskleroze, a takođe usporavaju razvoj ove bolesti ako je ona prisutna.

Omega-9 masne kiseline smanjuju insulinsku rezistentnost, pa samim tim povećavaju iskorišćavanje glukoze. Ove kiseline poboljšavaju aktivnost imuniteta i aktivno deluju u borbi protiv nekih vrsta raka.

Omega-9 masne kiseline potpomažu sintezu mielina. Mielin je materija koja se nalazi u delu nervnih ćelija koji je odgovoran za prenos informacije.

Avokado

Dozvoljene doze omega-9 masnih kiselina

U dodacima ishrani skoji sadrže omega-9 masne kisleine obično preovladava oleinska kiselina, upravo zbog toga što štiti srce. Ona čini od 50 do 80% maslinovog ulja, pa zbog toga nema strogo utvrđene granice za bezopasnu konzumaciju.

Preporučena dnevna doza omega-9 masnih kiselina za osobe koje ne konzumiraju maslinovo ulje je najmanje 3 g dnevno.

Ako se uporedo unose omega-9 masne kiseline i antioksidansi, onda se delotvornost ovih suplemenata uzajamno smanjuje. Između prijema ovakvih suplemenata treba napraviti pauzu od nekoliko sati. Omega-9 masne kiseline bi trebalo da se unose zajedno sa hranom.

Izvori omega-9 masnih kiselina

Već je jasno da je oleinska kiselina veoma korisna za zdravlje. Odličan izvor ove kiseline je maslinovo ulje. Ulje repice i ulje semenki grožđa je takođe veoma bogato omega-9 masnim kiselinama.

Drugi načini da obezbedite sebi dovoljne količine ovih kiselina su susamovo ulje, avokado, makadamija, bademi i kikiriki. Osim ovih namirnica, omega-9 masne kiseline se nalaze i u svinjskom i pilećem mesu. Omage-9 masne kiseline se mogu konzumirati u vidu suplemenata.

Štetnost omega-9 masnih kiselina

Odojčad ne bi trebalo da konzumiraju jednu od omega - 9 masnih kisleina - eruka kiselinu. To ne bi trebalo jer bebe nemaju razvijen mehanizam za njeno usvajanje. Kod odraslih osoba nema nepoželjnih efekata nakon konzumiranja omega - 9 masnih kiselina.

Pogledaj više

Rejting

5 0
4 0
3 1
2 0
1 0
Oceni:

Komentari

Pošalji