bonapeti.rs»Članci»Ishrana kod problema»Kako da se hranimo kod gastritisa

Kako da se hranimo kod gastritisa

Iliana AngelovaIliana Angelova
Početnik
3173
gastritis

U korenu većine zdravstvenih problema je varenje. Sistem za varenje obezbeđuje supstance potrebne svim drugim organima i sistemima. Kada su njegove funkcije poremećene, pati ceo organizam.

Uloga želuca u ishrani je da melje hranu koja u njega ulazi u obliku kaše. Želudačni sokovi razlažu proteine u aminokiseline i pomažu u apsorpciji minerala, vitamina i drugih hranljivih materija.

Želudac je jedini organ u kome je sredina kisela, a takvim je čine sokovi za varenje. Da se ne bi poremetilo tkivo želuca, prekriveno je sluzokožom koja formira mukozni sekret. On je štiti.

Definicija gastritisa

Gastritis je zapaljenje želudačne sluzokože, koje može nastati iznenada, a zatim se nazvati akutnim gastritisom, ili biti stalna pojava. Tada je reč o hroničnom gastritisu. Ako se postavi takva dijagnoza, dobro je znati uzrok upale.

Faktori koji izazivaju gastritis

- česta upotreba alkohola;

- često povraćanje;

- stres;

- česta upotreba određenih lekova kao što su aspirin ili drugi antiinflamatorni lekovi;

- bakterija Helicobakter pilori (Helicobacter pylori);

- virusne ili bakterijske infekcije;

- refluksna bolest.

Sa godinama se lučenje želudačnog soka smanjuje i to dovodi do razvoja bakterija koje su faktor za pojavu gastritisa. Pod stresom se ponekad povećava lučenje želudačnih sokova i to predisponira gastritisu.

Ostali faktori rizika su: nezdrava ishrana, nedostaci hranljivih materija, prekomerna težina, medicinska istorija autoimunih bolesti i virusnih infekcija.

Ishrana ima primarnu ulogu u kontroli simptoma svih digestivnih bolesti, uključujući gastritis.

Neke namirnice izazivaju iritaciju i upalu sluznice želuca. Zbog toga je potrebna zdrava ishrana za gastritis.

Glavni cilj specijalne dijete za gastritis je kontrola infekcije i ublažavanje simptoma povezanih sa njom.

Hrana koju treba izbegavati kod gastritisa

refluks kod gastritisa

Najvažnija stvar u ishrani kod gastritisa su namirnice koje treba izbegavati jer izazivaju obilno lučenje želučane kiseline i iritiraju sluznicu želuca. To su:

- Proizvodi od šećera, uključujući deserte koji sadrže šećer i masnoću - ovo uključuje sladoled, napilitanke, kolačiće, torte, čokoladu i proizvode od kakaa;

- Sirće u obliku marinada i preliva;

- Začinjena hrana - posebno ljute paprike;

- Masna hrana - mastima je uopšte potrebno duže da se vare i duže ostaju u želucu, što dovodi do stvaranja veće količine hlorovodonične kiseline. Stoga, njihovu količinu u meniju treba smanjiti;

- Mlečni proizvodi sa visokim sadržajem masti - dokazano je da mlečni proizvodi povećavaju lučenje želučane kiseline;

- Masno meso i riba - ovo uključuje svinjetinu, šarana, skušu;

- Konzerve - uključuju konzerve od mesa, ribe i povrća;

- Mesni poluproizvodi - izbegavati sudžuk, salamu, pastrmu, kobasice, dimljeno i soljeno meso, viršle;

- Povrće - od svih sorti treba isključiti luk, beli luk, kukuruz, paradajz i paradajz sosove, repu, praziluk, pečurke;

- Voće - pomorandže, mandarine, limuni, grejpfrut, limeta, kivi, ananas, zelena jabuka, bobice i suvo voće nisu pogodni;

– Začini – treba izostaviti biber i ljuta paprika, beli luk, senf, kumin, kari, ren;

- Pića - alkohol, kafa, kakao, jaki čajevi, gazirana i energetska pića, bezalkoholna pića ne treba konzumirati;

– Namirnice koje sadrže ugljene hidrate – u zavisnosti od reakcija organizma, može se izostaviti topli sveži hleb, hleb od integralnog zrna, namirnice od mahunarki, kinoa, heljda, pšenica, soja.

Hrana pogodna za gastritis

Namirnice koje se preporučuju kod gastritisa su nemasno meso, nešto voća i povrća, nemasni mlečni proizvodi, jaja, orasi, semenke, pirinač i krompir.

- Meso - pogodna je nežna govedina, nemasna piletina i posna riba kao što su štuka, pastrmka, bela riba;

- Voće - mogu se konzumirati banane, jabuke, bundeva;

- Povrće - pogodni su šargarepa, brokoli, karfiol, krastavci, tikvice, paprika, avokado, spanać, repa, cvekla;

- Jaja - meko kuvana jaja, jaja na oko, kuvana na pari su dozvoljena;

- Nemasni mlečni proizvodi - izbor je između sira, svežeg mleka i kiselog mleka;

- Vlakna - rastvorljiva vlakna su dobra. Nalaze se u hrani kao što su jabuke, ovsena kaša, banane, sočivo, kajsije, borovnice, krastavci i šargarepa. Rastvorljiva vlakna formiraju zaštitni gel u digestivnom traktu koji štiti sluznicu želuca;

kako da se hranimo kod gastritisa

- Namirnice koje sadrže ugljene hidrate - pirinač, krompir, testenine, ovas, bajati beli hleb, dvopek, dobro deluju na želudac u slučaju gastritisa;

- Probiotička hrana - to su nemasno kiselo mleko, kiseli kupus, kefir;

- Seme i orašasti plodovi - Orasi, lešnici, bademi, brazilski orah, makadamija, pinjoli, laneno seme, čia, bundeva i suncokret su dobre opcije.

Zahtevi u ishrani

Trajanje režima - ovo pitanje zavisi od simptoma, trajanja bolesti, uzroka, istovremenog lečenja i drugih faktora. Dobro je pridržavati se režima ishrane kod gastritisa najmanje 2-3 meseca nakon što simptomi prođu.

Termička obrada hrane – pržena hrana se mora izbegavati. Umesto toga, treba je pripremiti kuvanjem, dinstanjem i pečenjem.

Dobro žvakanje hrane - pravilno je dobro žvakati hranu. U slučaju bolesti, kao što je gastritis, hrana se mora posebno dobro žvakati da u želudac uđe u kašastom obliku i da ne otežava njegov rad dodatno.

Učestalost obroka - da ne bi opterećivali sistem za varenje, hranu kod gastritisa treba uzimati u malim intervalima i u malim količinama. Preporučuje se da se hrana podeli na najmanje 4 obroka, u najboljem slučaju - 5-6 puta.

Izbegavanje posta - treba ograničiti produžene periode neprehrambenog unosa tokom dana.

Izbegavanje jela pre spavanja - jesti pre spavanja nije dobra ideja. Nakon poslednjeg obroka mora da prođe najmanje 2-3 sata.

Izbegavanje stresa – stresni načini života, užurbana svakodnevica, ishrana i zdravlje su međusobno povezani. Anksioznost, nervna napetost dovode do poremećaja u varenju i zdravlju uopšte. U režimu stresa, hormoni stresa se oslobađaju, zbog čega digestivne funkcije zauzimaju pozadinu. Kod gastritisa, često dolazi do pojačanog bola ili komplikacija stanja kada se kombinuje sa stresom i anksioznošću.

Holistički pristup koji kombinuje lečenje lekovima, pravilnu ishranu i pozitivne promene načina života je način da se poboljša zdravstveno stanje kod gastritisa. Principi zdrave ishrane i života treba da budu prilagođeni individualnim karakteristikama tela.

Takođe pogledajte: Pogodni deserti kod gastritisa.

Facebook
Omiljeno
Twitter
Pinterest